Uppdaterad 241015
BÄTTRE PRISER ELBIL HÖSTEN 2024 BÄTTRE ÄN LADDHYBRID
Elbilarna är för dyra och värdeminskningen slår hårt nu när verkligheten kommit ifatt.Försäljningen svajar och svagheten på vintern lyser igenom som gynnar laddhybriderna som fått längre räckvidd. Vissa av de nyaste laddhybriderna har dessutom fått värmepump och kan ladda snabbare. Om man kör en laddhybrid bidrar man rejält till att minska utsläppen och den är billigare att köra än elbilen.
Framför allt kan man avliva myten att det kostar mer med laddhybrid en elbil därför att hybriderna är så dyra att serva. En elbil har dyrare däck och högre försäkring pga av att de ofta är hästkraftstinna.
Högt pris på en bil ger stort värdefall och Elbilar som är dyra har stort värdefall- Det är slut med den hypade tiden då man fick lika mycket betalt för elbilen som man köpte den efter ett år vid inbyte.Nu gäller mer normala villkor på marknaden även för elbilar.
LADDHYBRIDEN TAR BEFÄLET NÅGRA ÅR?
Läs denna artikel i en av de bättre motortidningarna om Laddhybridens återkomst 2024
Ladda ned och spara Dags att köpa laddhybrid_ – auto motor & sport1
Utdrag ur artikel Auto Motor sport den 17 mars 2024
Vad kostar en ny bil? Svaret är inte det som står på prislappen, långt ifrån! Inte heller vad du kanske lyckas pruta ner den till.
Sanningen är mycket brutalare och farligare än så: Det är skillnaden mellan nybilspriset och begagnatpriset. Hur mycket går upp i rök på några år?
Just där har vi brasan som brinner utom kontroll, som förgiftar en hel elbilsvärld och världspolitiken.
Ta en Porsche Taycan som ett exempel. För en 2020 4S Sport Chrono som har rullat strax under 6 000 mil begärs det just nu 805 000 kronor, efter en dagsfärsk nedsättning av begagnatpriset med 85 000.
Nypriset är över det dubbla! Borträknat kapitalkostnad blev alltså priset för bilen 800 000 kronor, pengarna som försvunnit.
Lägger vi till ett lån på låga 4 procent under de här åren har priset på bilen gått upp till över en miljon kronor.
Så mycket pengar har brunnit upp. Det är det verkliga priset.
Det är därför som bilfabriker världen över bromsar in sin elbilstillverkning. Försäljningsökningen av elbilar i världen är nere på 2019 års nivå. Slut utdrag motortidningen
KALKYL HYBRIDBIL ELLER ELBIL
Denna kalkyl gäller mars 2024 och är räknat på samma typ av bil i tre versioner Ur ekonomisk synvinkel är en bil dyrare att äga ju mer elektrifierad den är. Nedan månadskostnad räknat på tre år och 1500 mil/år ref Auto Motor Sport 17/3 2024
2019 kunde man ana vad som var på gång
Jag upptäckte redan 2019 med KIA Niro att hybridbilen var mer ekonomisk än både laddhybriden och elbilen och KIA Niro var en bättre bil än VOLVO XC 40 vid jämförelser med Niros Hybrider . Niron är en verkligt bra passande bil för mindre körande på äldre dar ungefär som Volvon PV 444 och Volvo Amazonen var för 60 år sen.
Har mer än 40 års erfarenhet av Volvobilar och på senare år tunga, törstiga och höga Volvosuvar.
MILJÖBILSÄVENTYRET BÖRJADE 2020
2020 lämnade jag de tunga och bränsleslukande volvobilarna efter många år Den sista volvon jag ägde var en XC60 classic av 2017 års modell med onödig 4 hjulsdrift som drog 0,72 lit/mil som genomsnitt över året.
Elektrifiering steg 1 2020 blev KIA Niro 2020 års modell en bensinhybridbil som drar ca 0,5 lit/snitt över året 0,48 på sommaren och under 0,4 i stan och 0,55 på vintern
Bidrag till klimatet 0,22 dl bränsle/mil 30% sänkning med bensinhybrid i jämförelse med dieselbil
Elektrifiering steg 2 2023 blev KIA Niro laddhybrid årsmodell 2022 som har ett 5,5 milabatteri och sparar ytterligare 2 dl/mil. En väl beprövad bilmodell som 2023 förnyas i lite modernare design men med en rejäl prishöjning.
HÄRLIG KÄNSLA ATT FÖRBRUKA BARA 0,3 lit bensin per mil med 1500 årsmil
Bilkostnaderna ökade något med laddhybriden mest beroende på det högre priset men väl värt för känslan att bidra till miljön. Förväntat bidrag till klimatet med laddhybriden ytterligare 2 dl/mil dvs min förbrukning av fossilt bränsle nu uppmätt till ca 0,3 lit/mil under 2023 köpta liter mot körda mil
Bidrag till klimatet sen 2019 Nästan 2/3 reducering av koloxidutsläppen genom att gå över till hybridtekniken fullt ut med bensin sen jag körde en stor tung Volvodiesel med onödig 4 hjulsdrift . 40% reducering av förbrukningen när jag gick från hybrid till laddhybrid. Inte värt att köpa en dyr elbil än framför allt därför att tekniken fortfarande är lite för primitiv.
Ungefär 45% av års milen kommer att rulla på ren el med laddhybriden då vår andel landsväg över 50 km är relativt stor, Laddhybriden har i övrigt samma bensinmotor som Hybriden jag kört och fungerar som hybriden i hybridläge när huvudbatteriet tömt på 54 km körning,
Under våren 2024 kommer kampanjpriser på elbilar och jag slog till på en KIA NIRO EV Special edition MY 2024 som prissänkts rejält och den kalkylen var lika gynnsam som laddhybriden och då är elbilen att föredra då den passade mitt körsätt på årsmilen betydligt bättre.
TREDJE STEGET I MIN ELEKTRIFIERING kom redan i juni 2024
En rejäl prisnedsättning gjorde att denna elbil plöbsligt nlir billigare att köra än laddhybriden igen:
KIA NIRO EV Special edition på kampanj prisvärt köp av elbil 2024
Elbilarna i halvmiljonklassen är i listpriserna 75-150 000 för dyra så passa på att slå till på tillbud under 2024 är ett bra tips. Man kan inte missa så mycket om man väljer en tillverkare som är ICKE KINES och har varit med på marknaden sen ca 2018. TESLA KIA VW är alltid säkra kort sen kan man ha sina egna prefereranser Tillverkare som börjat sent med elbilar ska man var lite försiktigare med … barnsjukdomar med buggar och annat finns i större frekvens.