publicerad 15 sept 2021 uppdaterad 11 aug 2024
2024 Volvos laddhybrider har fått större batterier och genomsnittsförbrukningen under året går ned till acceptabla nivåer om man kör mycket landsväg. Men bensinmotorn lika törstig när batteriet tagit slut….Men alldeles för dyr bil som kostar mycket per mil att köra. Kör man mesta milen i stan eller omgivningarna är en elbil till samma pris ett betydligt bättre ekonomiskt val.
BAKGRUND
NOSTALGIA Volvos bästa bil genom tiderna- ? den ansåg inte inkörd förrän den gått minst 20 000 mil Bytte man bara olja i motorn kunde den gå hur länge som helst behövdes inga dyra servicar Bra rostskydd Man kunde göra mycket själv.
Jag har lång erfarenhet av Volvobilar i praktiskt bruk och har under senaste 20 åren lagt mycket energi på att detaljerat följa upp bränsleförbrukning främst Volvodieslar i verkligheten. Avvikelsena mot verkligheten från den tidens sätt att mäta bränsleförbrukning var stora ( NEDC)
När förbrukningsmätning enligt WLTP infördes i slutet av 2010-talet stämmer verkliga förbrukningar betydligt bättre överens med verkligheten vid blandad körning och ett lugnt körsätt.
När laddhybrider kom började det slira igen då WLTP värdena är alldeles för låga. Bränsleförbrukning stämmer bara om man kör eldrift 70% och bensin 30% av milen. I verkligheten drar laddhybriderna 2-3 ggr mer om man inte regelbundet kör korta sträckor varje dag.
Läs också Laddhybrider WLTP i verkligheten!
VOLVOANNONS dec 2021
Bil laddad med takbox på väg mot fjällen i jul?
Vet du vad XC60 laddhybrider drar på landvägen vid långkörning ? batteriet är slut efter 4-5 mil och du har 120 mil och köra. Då är det en vanlig bensinbil du kör- räkna med 0,8-1 liter milen med takbox WLTP värdet för denna bil ligger på ca 0,24 lit/mil men då måste du köra ca 70% på batteriel som är laddad ur eluttaget och det gör du inte på fjällresan!!
För att reda ut begreppen måste man veta dels vad LaddHybriden drar i genomsnitt enl WLTP och var bensinmotorn drar ensam när det inte finns något batteri kvar – det talar man aldrig om i Volvo reklamen
Nedan förbrukningsvärdena för motorer i XC bilar med ungefär samma motorstyrka på bensinaren som i laddhybriden.
Om man inte kör fram o tillbaka till jobbet varje dag får man räkna med 5-6 lit/ 10 mil som årsgenomsnitt – det är ju bättre än 8,4 som alternativet med mildhybriden .
Vill man betala 150 000 extra för laddhybriden bara för miljön är laddhybriden ett bra alternativ .Det blir betydligt dyrare för de flesta med laddhybriden än att köra mildhybriden om man tar hänsyn till kapitalkostnaden trots den högre malusskatten under 3 år och även om bränslepriset äer20-25 kr/liter Man måste köra väldigt många mil per år för att det ska vara lönsamt med laddhybriden är inte många som reflekterar över,
Laddhybriden är dessutom dyrare att serva har dyrare försäkring men lägre skatt i tre år Hela kalaset betalar inte merpriset för laddhybriden om man kör under 1500-2000 mil/år .
Men man får ett gott miljösamvete om man vill köra en tung , törstig och dyr VolvoSUV på en hyfsat låg genomsnittsförbrukning under året
NÄRMARE ANALYS AV VERKLIG FÖRBRUKNING
Kvoten mellan förbrukningstalen 2,4/8,4=0,28 betyder att bilen bara kan köra 28% av milen med bensin och måste köra 72% av milen med eldrift för att den ska dra 2,4 lit/ 10 mil.
Om du inte hängde med räkna ut vad bilen drar i några olika driftfall eller ”körprofiler” så är det lättare att förstå
30 % eldrift och 70% bensindrift ger 30%*0+70%*8,4=5,9 lit/10 mil så mycket drar bilen för många som har blandad körning med stor andel landsväg Bilen drar 0 lit/10 mil med el drift Elenergin som puttas in är inte med i WLTP värdet då det inte släpper ut koldioxid.
72% eldrift 28 % bensindrift ger 72%*0+ 28%*8,4= 2,4lit/10 mil dvs WLTP värdet
WLTP Värdet för laddhybrider är alltså bedrägligt det är helt beroende på din egen körprofil och hur mycket mil man har på landsvägen
Tumregler
Om man kör mycket småsträckor i stan drar en laddhybrid som WLTP värdet- den som har några mil till jobbet och kan ladda kan räkna med en låg årsförbrukning med en laddhybrid
Om man har blandad körning över året med en en del längre landsvägskörningar räkna med 2-3 gånger WLTP värdet i verkligheten Dvs räkna med att den här bilen drar 5-6 lit/10 km i verkligheten som genomsnitt över året.
KÖRPROFIL
Jag har loggat min körprofil i Volvoapp Volvo XC60 i många år och även med KiaAppen i Niron Hybriden jag kör idag.
Jag har lagt in dagsvärdena i ett Excelark och med några formler i rutorna får man en snabb analys
ex utdrag arket del av månad
I detta fall med villkoret batteristorlek 5 mil skulle 44% av körningen skett med el om jag haft en laddhybridbil under 12 dagar och 89,2 körda mil
Min körprofil
gröna fältet anger möjlig andel mil som eldrift om det varit en laddhybrid som klarar 5 mil på batteriet
ANM Ant körn ovan betyder antal dagar bilen använts ofta är det mer än 2 starter varje dag bilen används .mil/körn betyder sålunda mil per dag då körning sker.
Om jag kört laddhybrid med 5 milsbatteri hade 603 mil kunnat laddas därav 291 mil på längre körsträckor och 312 mil ( 159+153) vid korta körningar i stan. Vid länger sträckor får jag bara ut 5 mil med batteriet sen används bara bensin…
Jag kan enkelt göra en kalkyl och jämföra Niron versionerna laddhybrid eller hybriden som laddar själv
Jämför min logg av VolvoXC60 Diesel AWD på vintern 2019/20
Anm Nirohybriden med bensin! drar 0,35-0,4 i stan Stora tunga hästkraftstinna AWD Volvobilar är bedrövligt törstiga i stan – där gör verkligen laddhybridversionen av Volvo rejäl nytta.
Jämförelse Niro laddhybrid
WLTP Kia Niro hybrid 4,8 och laddhybrid 1,4
Nirobilen som laddhybrid kostar 50-75000 kr mer än Hybriden som laddar själv.
Jag sparar bränsle 41% av 1482 mil med bensin 0,5 lit/mil 18 kr/lit = 5500 kr/år Elen kostar 41%*1482mil*2 kwh/mil* 3 kr/kwh=3700 kr/år
Summa bränslebesparing 1800 kr/år Bilskatten blir 3 första åren 2000 kr billigare/år men servicen och försäkring blir 1500 kr dyrare per år med laddhybriden
Netto sparar jag 2500 kr/år med laddhybrid med min körprofil inte värt att investera ytterligare 50-75000 bara för det bättre med en hybrid som laddar själv då slipper man dessutom laddbox o kabel,s.
VOLVOS LADDHYBRIDER
Eftersom Volvos mildhybrider (som laddar själv ) drar så mycket på landsvägen och i stan är egentligen enda skälet att köpa en Volvo laddhybrid att få ner genomsnittsförbrukningen under året och det får man. Det betalar inte merkostnaden för laddhybriden men man gör något för miljön och bidrar genom att göda Volvo Det är en verkligt dyr bil att köra räknat i milkostnad-
Enligt min mening är Volvo inte värd pengarna längre för privatpersoner.
XC60 RECHARGE 2021 Laddhybrid som går 4,5 mil på batteriet
Jämför denna laddhybrid först med en XC60 mildhybrid med samma bensinmotor
Utan kunskap om sin egen körprofil vad VOLVO bilen drar ska man räkna med 2-3 ggr WLTP i verkligheten dvs 0,5-0,6 lit/mil
Volvo är tyvärr kända för törstiga motorer på senare år lite beroende på dålig aerodynamik på SUVarna
VOLVOS VÄRDEN
JÄMFÖRELSE MED REFERENSBILEN NIRO HYBRID
Volvos hybrid recharge drar 2,4/1,4=71% mer bränsle än Niro laddhybrid
Förbränningsmotorn drar 8,4/4,8= 75% mer bränsle än Nirohybriden
Priserna f öljer samma mönster Volvo 60-75% dyrare
Anm Volvon har onödig 4 hjulsdrift som ökar bränsleförbrukningen och priset – Helt onödigt för de flesta i Sverige om man inte kör rally , bor oländigt till eller ofta drar tunga släp- bättre gå några kurser och lära sig köra bil!
Jag har kört XC60 FWD och XC60 AWD i 5 år och KIA NIro bilen i snart 2 år och har bra jämförelsegrund
Man får mycket mer för pengarna med en KIA Niro som är en crossover och nästan lika stor bil Volvo är XC60 inte värt merpriset och har överprestanda om man mestadels kör i stan och bara 1500 mil per år som Volvo säger att medelsvensken gör..Enda fördelen med VOLVON är att den är lite tystare vid snabb landsvägskörning men man tjänar inget i tid eller har andra fördelar. Jag är inte beroende av vare sig många hästkrafter eller status i bilmärke efter att ha kört många nya Volvobilar under de senaste 50 åren Jag vill ha modern teknik till vettigt pris och med hög driftsäkerhet och det levererar KIA med råge 2021.
Förbrukningssiffror Volvobilen med min profil
Jag skulle köra 570 mil med el (38% av milen) med min körprofil med ett batteri på 4,5 mil det innebär 62% av milen med bensin
Jag skulle förbruka 62%*8,4= 0,52 lit/mil med XC60 Recharge
Jämför med XC60 bilens WLTP som är 0,24 lit/mil det visar att WLTP värdet för laddhybrider är helt beroende på körprofilen med andel längre körningar
Volvo bilen recharge 4,5 mils batteri drar lika mycket bränsle med min körprofil som min Niro fullhybrid som laddar själv.
JÄMFÖRELSE MED VOLVO XC60 RECHARGE med den nya laddhybriden som går 7,7 mil
Först lämpligt översätta 25g/km som är vad bilen släpper ute enligt WLTP 31 g motsvarar 1,4 lit/ 10 mil så 25 g motsvarar 25/31*1,4=1,13 lit/10 mil som hybrid WLTP – helt verklighetsfrämmande siffror om man inte kör korta sträckor varje dag- Vem har en stor dyr till sånt ???? bensin motorn på en Volvo recharge blir som på en gammal gubbakörd bensinbil som bara rullar några hundra mil per år.
Med batteri som klarar 7,7 mil mellan laddningarna kan jag köra 770 mil eller ca 52% med el med min körprofil med denna bil.
Min bensinförbrukning med en nya XC60 Recharge 7,7 mil skulle då bli 0,48*0,9 lit/mil=0,45 lit/mil
Batteriet 7,7 mil drar visserligen ner förbrukningen rejält till en nivå som motsvarar min HybridNiro . Volvon som studerats är ett fartmonster men kostar dubbelt så mycket att köpa- Betydligt bättre lägga pengarna på en renodlad elbil se nedan .
XC60 7,7 mil- eller 4,5 milbatteri?
Jämför man nya Volvo XC60 recharge 7,7 mil med gamla XC60 twin engine 4, 5 mil kan jag med min körprofil köra 200 mil längre på el med batteri 7,7 mil Det ger 200*1*18 ca 4000 kr/år i förtjänst Prisskillnaden 100 000 mellan bilarna motiverar inte den längre räckvidden med el . Bilen drar rejält mycket på landsvägen men om man kör lite landsväg får man en rimlig förbrukning- vad man nu ska med en massa onödiga hästkrafter till i med i huvudsak stadskörning ??
Jag hade hellre köpt en elbil KIA EV6 istället för VOLVO XC60 Recharge 7,7 mil
Här prestanda för nya XC60 Laddhybriden 7,7 mil
SLUTSATSER VOLVO RECHARGE LADDHYBRIDER
Bryr man sig inte om bilekonomi är säkert Volvo laddhybrider trevliga att köra om man gillar tunga säkra Volvobilar . jag tycker den tiden är förbi när bränslepriser kan bli 25-30 kr/liter.
2024 när man kan köpa laddhybrider med 10 milabatteri En Volvo V60 T8 är knappast en billig bil. Särskilt inte jämfört med en liten bensinbil. Men den är förstås föredömligt ren om den körs på el men är inte ett särskilt kostnadseffektivt sätt att ta sig fram som en bruksbil i vardagen.
Laddhybrider är ett övergångsfenomen som inte är särskilt kostnadseffektivt Folk har räckviddsångest beroende på dålig infrastruktur på vettig snabbladdning som är tillgänglig när man behöver den dessutom fortfarande ett virrvarr av betalningssätt o oklar prissättning när man laddar efter vägen
Bäst ändå är investera i en elbil man lär sig var man ska ladda efter sina rutter man kör ofta
Just nu är TESLA bäst då det gäller snabb tillgänglighet av snabbladdning i hela Europa det är inga större skillnad mot att köra fossilbil faktiskt om man planerar siba raster.
Jag kör numera nyaste Toyota RAV4 laddhybrid -22 och måste säga att den är betydligt sämre än min förra XC60 T8 -19 på de flesta punkter. Toyotan är skramlar i inredningen på gropiga vägar, öronbedövande buller i motorvägsfart, kass fyrhjulsdrift i snö och is, går i bästa fall futtiga 5,5 – 5,8 mil på el om man kör mycket lugnt istället för utlovade 7,5 mil och är dessutom spårkänslig. Nä, jag är grymt besviken på Toyota RAV4 laddhybrid. Toyota RAV4s elräckvidd är skyhögt övervärderad. För min del blir det absolut ingen mer Toyota Röv4 som jag läste på något ställe att hen kallade den nya modellen.
Intressant iakttagelse Jag övervägde själv Toyota Rav4 hybridversionen som laddar själv för fyra år sen i samband ned byte men tyckte redan då att RAV4 modellen var sämre än XC60 på många punkter. Dessutom inga imponerande förbrukningsiffror på RAV4 hybridmodell heller. De mindre Toyotahybriderna som laddar själv är betydligt mer bränsleeffektiva
KIA Nirohybriden som jag kör nu är betydligt bättre än RAV4 . Bilstorleken något mindre än XC60 den bullrar lite mer i baksätet i motorvägsfart men i övrigt lika bra att köra som en VolvoXC60 Fyrhjulsdrift är ju i princip obehövligt om man är erfaren bilförare alla väglag det komplicerar bara tillvaron och blir dyrare i drift Kört både AWD och FWD och kommer fram i alla väglag och drar mig aldrig för att köra med båda även i snöstorm på mindre vägar.
Generellt är XC60 och RAV4 för stora bilar om man bara är en eller två som åker för det mesta om man kör bara 1500 mil per år. Jag kan konstatera det efter några år med Niron att den storleken på bil betydligt smartare val efter lite för många år med stora Volvobilar som man alltid trodde var bäst… .
Hej allesammans, intressanta inlägg!
Efter att ha tröskat runt ett tag i den nyaste modellen av Toyota RAV4 -22 laddhybrid så har jag också förstått att nästa bil blir definitivt inte en Toyota igen. Mest troligt blir det att slå till på en komfortabel Volvo suv typ XC40 / 60 , BMW XWD eller en VW ID4 GTX som en granne köpte härommånaden.
Låter som en vettig analys
Ser även att RAV4 kall på vintern https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-rav4-plug-hybrid-iskall-pa-vintern-oacceptabelt?mc_cid=51bc4b716b&mc_eid=376c773548
Ser i sammanställning 2021 https://wp.me/p1IAXy-8FC att RAV4 laddhybrid verkar ganska törstig baserat på uppgifter tyska bilförare
Interessant redogörelse.
Jag gjorde en likadan excelsnurra med mina mil under en månad.
Förutsättningar för mig är:
*ca 6-8mil till arbetsställen hemifrån.
*Laddmöjlighet på arbetsställen
*ca totalt 4000mil/år totalt
Åker en del längre sträckor (10-20mil) ofta men också ibland kortare sträckor 0,5-2mil).
För mig blev det ca 70% eldrift om jag förutsatte att en ny XC60 faktiskt kommer 6 mil på el.
4000 mil x (20kr x 0,3 förbrukning) = 24 000kr /år
Jämför man med bensinbil med liknande komfort(!) men sämre prestanda så kostar ju bensinen för liknande bil ca 4000mil x (20kr x 0,75 förbrukning) = 60 000kr /år
Alltså en besparing på ca 36 000kr /år (eller 3 000kr/mån) i bränsle
Då är det ju knappast fullt med väldigt korta resor utan många är vad många skulle anse som långa, och många dagar blir det 20-30mil/dag. Nu har jag förmånsbil så då är det ju bara en bonus då vi har lite speciella ersättningssystem för bränsle osv.
Intressant Du har ju verkligen valt en perfekt bil Det blir ju ändå över tusen mil på bensinmotorn per år ocg lite rejäla sträckor som blåser ur soten som man sa förr KUL!