VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten

publicerad 15 sept 2021 uppdaterad 5 jan 2022

 BAKGRUND

 NOSTALGIA Volvos bästa bil genom tiderna- ? den ansåg inte inkörd förrän  den gått minst 20 000  mil Bytte man bara olja i motorn kumme den gå hur länge som helst behövdes inga dyra servisar Bra rostskydd Man kunde göra mycket själv.

Jag har lång erfarenhet av Volvobilar i praktiskt bruk och har under senaste 20 åren lagt mycket energi på att detaljerat följa upp bränsleförbrukning främst Volvodieslar i verkligheten.   Avvikelsena mot verkligheten från den tidens sätt att mäta bränsleförbrukning var stora  ( NEDC)

När förbrukningsmätning enligt WLTP infördes  i slutet av 2010-talet stämmer verkliga förbrukningar betydligt bättre överens med  verkligheten  vid blandad körning och ett lugnt körsätt.

När laddhybrider  kom börjde det slira igen då WLTP värdena är alldeles för låga. Bränsleförbrukning stämmer bara om man kör eldrift 70% och bensin 30% av milen. I verkligheten drar laddhybriderna 2-3 ggr mer om man inte regelbundet kör korta sträckor varje dag.

Läs gärna Laddhybrider  WLTP i verkligheten!

VOLVOANNONS dec 2021

Bil laddad med takbox på väg mot fjällen i jul?

Vet du vad XC60 laddhybrider drar på landvägen vid långkörning ? batteriet är slut efter 4-5 mil och du har 120 mil och köra.   Då är det en vanlig bensinbil du kör- räkna med 0,8-1 liter milen  WLTP värdet för denna bil ligger på ca  0,22 lit/mil men då måste du köra  ca 70%  på batteriel  som är laddad ur eluttaget och det gör du inte på fjällresan!!

VOLVObilar är dyra i drift vid landsvägskörning och det är lätt att bli lurad av ett lågt WLTP värde , Din egen körprofil  tex hur stor andel av milen som är landsvägskörning bestämmer vad bilen drar i genomsnitt. för dig. Kör du mer än 30% av milen på landsväg måste du  räkna med betydligt högre förbrukning. I genomsnitt drar en laddhybrid 2-3 ggr mer än WLTP värdet om man frågar användare enl motortidningar. Men kör du till och från jobbet varje dag  och har några mil  dit  och  kör 1500 mil per år då stämmer värdet bättre- Ju större andel lång landsvägskörning ju högre genomsnittsförbrukning blir det.

VOLVO RECHARGE I PERSPEKTIV AV EN SNÅL HYBRIDBIL

När man bedömer Volvos rechargebilar bra med annan referens.
Jag vet vad jag pratar med massor av mil på vägen i olika bilar mest Volvokombis och Saabar

Kia Niron  (rymligare  än  en XC40) och XC60  är en bra jämförelse  för bilarna nästan lika stora. Man åker lika  bra med 4 i Kian och  som med 5 i XC60  på långtur ett sätt att jämföra storleksskillnaden. Kian  har något högre ljudnivå i baksätet är en nackdel. Jag är fullständigt frikopplad från skrytbilar med märke, många hästkrafter och högt pris sen många år och lägger inte en spänn extra på varumärken  eller skrytmärken då det är samma teknik nästan överallt 2021 Tekniskt är Kian lika fulländad som Volvon i vissa avseenden bättre faktiskt men betydligt billigare att äga och köra och dessutom med 7 års fabriksgaranti. Eftersom jag byter bil vart   3-5 år har jag kört mängder av nya bilar genom åren, vet jag vad jag. pratar om

Läs också snålaste el- och laddhybriderna 2021

MIN KÖRPROFIL 1500 mil/år med en  KIA Niro Hybrid bil

Jag började köra en KIA hybrid 2020  efter ett antal år med VOLVO XC60 och bilens loggsystem dokumenterar all körning  Under de senaste tre åren kör jag ca 1500 mil/år  och  har ungefär  samma körprofil och sträckfördelning varje år,

Utdrag ur logg systemet MIN KÖRPROFIL

totalt körning  av bilen 207 av årets 365 dagar Bilen står still i 158 av årets dagar( 43%)  dvs rullar 4 dar i veckan och står still 3  genomsnitt  Bilen rullar genomsnitt 1500/207= 7,2 mil de dagar den körs

Kan enkelt simulera hur många batterimil jag  kan köra beroende på batteristorlek baserat på min körprofil genom att ta ut data KIas  bilogg varje månad och analysera i ett Excelark på samma sätt jag gjorde i Volvobilarna.

Exempel del av månad

Sammandrag helår av min körprofil

Från alla data under ett år kan jag avgöra  hur  ett val av en laddhybrid påverkar och hur batteristorleken  påverkar bilekonomin

Med kännedom om min körprofil  och vad bilens fossilmotor drar utan hjälp av elmotorn är det enkelt att förutsäga vad  en laddhybriden med viss batteristorlek  kommer att dra per mil för mig, Alla mina körningar  under ett år ligger i ett excelark en rad för varje körning och enkelt at tsimulera vad olika batteristorlekar ger för total möjliga elmil ned sden kända körprofilen

gröna fältet anger möjlig andel mil som eldrift om det varit en laddhybrid som klarar 5 mil på batteriet

ANM Ant körn  ovan betyder antal dagar bilen använts ofta är det mer än 2 starter varje dag bilen används .mil/körn betyder sålunda  mil per dag då körning sker.

Om jag kört laddhybrid  med 5 milsbatteri hade 603 mil kunnat laddas  därav 291 mil på längre körsträckor och 312 mil  ( 159+153) vid korta körningar i stan. Vid länger sträckor får jag bara ut 5 mil med batteriet sen används bara bensin…

KÖRNING MED  LADDHYBRID MED MIN NUVARANDE KÖRPROFIL

KIA NIRO LADDHYBRID med  4,8 mil batteri

Kia Niro LaddHybrid drar  i hybridläge 0,48 lit/mil enligt WLTP Med  min körprofil och körsätt  drar hybridbilen   ca 0,5 lit/mil dvs  4% mer än WLTP vid ca 1500 mil/år som genomsnitt under året

Laddhybriden har WLTP värde 1,4 lit/mil  men då är det bara 30% bensinkörning i hybridläge  med wltp 0,48  (1,4/4,8=30%) och 70% batteriläge dvs körningar under 4,8 mil

Med min körprofil blir det ca 600 el mil med  laddhybrid med ett  5 milbatteri  eller 575 mil med ett 4,8 milbatteri   Med Niro Laddhybrid kan jag  då köra ca  575/1500=38% med el

62% med bensin ger 0,62*0,5=0,31 lit/ mil som genomsnittlig årsförbrukning med laddhybriden med mitt körsätt.

Jag skulle spara besnin  0,48-0,31= 0,17 lit/mil 1500 mil vid 18 kr/lit är det 5000 kr/ år  Det kostar  dessutom ca 6kr/mil att köra på egen el  i dec 2021 det kostar600*6  ca 3600 kr el

Ladd hybriden kostar 1000 kr/mer att serva per år

Jag kan spara 5000-3600-1000= 400kr/år i driftkostnad med laddhybrid Niro som dessutom  kostar ca 50-75000 kr mer  att köpa-

Ingen som helst lönsamhet med  KIA NIRO laddhybrid  för min del Jag sparade på miljön 0,22 lit/mil genom att byta från VOLVO XC60D4AWD som drog 0,72 lit mil  Det var ett optimalt byte med min körprofil. Man får inte gå till överdrift när det gäller miljöanpassning .  

DÅLIG LÖNSAMHET MED STÖRRE BATTERI ÄN 5 MIL PÅ EN LADDHYBRID  

I excelarket kan jag enkelt ändra batteristorlek och se hur det påverkar hur många mil på el jag kör.

Med ett 7 milsbatteri kan jag bara köra   130 mil längre  på batteriel  och med ett 10 milsbatteri bara 277 mil längre baserat på min körprofil då i jämförelse med 5 milabatteri 603 mil och 1500 mil/år

Jag sparar 18*kr/lit *0.5 lit/mil – 1.8Kwh/mil*3,4 kr/kwh = 96 = 3kr/mil med batterikörning  (dyr el i dec!)

 Jag skulle bara  spara 3*130= 390 kr/år med 7mila batteri och 3*277=831kr/år med10 milabatteri i jämförelse med 5 milabatteri Så liten förtjänst betalar inte merkostnaden för en bil med större batteri   det behöver man inte ens kolla med bilprislistan- då man tar rejält betalat för lite mer batteri…

Tidigare körde jag  under 2000 talet ca 2000 mil per år då blev det ytterligare 500 mil på landsvägen  Det var längre körningar 100-180 mil tor ca 4 turer årligen och hade jag haft laddhybrid hade bara använts ytterligare 40 elmil på  dessa  extra 500 mil!

Min körprofil 1500 mil  medger 600 elmil resp 2000 mil och 640 elmil om jag kört en  laddhybrid  med  batteri för 5 mil.

Ingen som helst lönsamhet med laddhybrid  vilket bilmärke det än gäller oberoende av batteristorlek för min del. Finns heller ingen anledning att betala en massa extra för en laddhybrid  med så liten marginell påverkan på miljön!!

 VOLVOS LADDHYBRIDER

Eftersom Volvos mildhybrider  (som laddar själv ) drar så mycket på landsvägen och i stan är egentligen enda skälet att köpa en  Volvo laddhybrid att få ner genomsnittsförbrukningen under året och det får man. Det betalar inte merkostnaden för laddhybriden men man gör något för miljön och bidrar genom att göda Volvo   Det är en verkligt dyr bil att köra räknat i milkkostnad-

Enligt min mening  är Volvo inte värd pengarna längre för privatpersoner.

XC60 RECHARGE 2021 Laddhybrid som går 4,5 mil på batteriet

Jämför  denna laddhybrid först med en XC60 mildhybrid med samma bensinmotor

Utan kunskap om sin egen  körprofil  vad VOLVO bilen drar ska man räkna med 2-3 ggr WLTP i verkligheten dvs 0,5-0,7 lit/mil

Volvo är tyvärr  kända för törstiga motorer på senare år lite beroende på dålig aerodynamik på SUVarna

VOLVOS VÄRDEN

JÄMFÖRELSE MED REFERENSBILEN

Volvos hybrid recharge  drar 2,4/1,4=71% mer  bränsle än Niro laddhybrid

Förbränningsmotorn drar 8,4/4,8= 75% mer  bränsle än Nirohybriden

Priserna följer samma mönster Volvo 60-75% dyrare

 Anm Volvon har onödig 4 hjulsdrift som ökar bränsleförbrukningen och  priset  –  Helt onödigt för de flesta i Sverige- bättre gå några kurser och lära sig köra bil!

Jag har kört XC60 FWD och XC60 AWD i 5 år och KIA NIro bilen i  snart  2  år och har bra jämförelsegrund

Man får mycket mer för pengarna med en KIA  Niro  som är en crossover och nästan lika stor bil  Volvo är  XC60 inte värt merpriset och har överprestanda om man mestadels kör i stan och bara 1500 mil per år som Volvo säger att medelsvensken gör..Enda fördelen med VOLVON är att den är lite tystare vid snabb landsvägskörning men man tjänar inget i tid eller har andra fördelar. Jag är inte beroende av vare sig många hästkrafter eller  status i bilmärke  efter att ha kö t Volvobilar i  många årJag vill  ha modern teknik till vettigt pris och med hög driftsäkerhet och det levererar KIA med råge 2021.

Förbrukningssiffror Volvobilen med min profil

Jag skulle köra  570 mil med el (38% av milen) med min körprofil  med ett batteri på 4,5 mil det innebär 62% av milen med bensin

Jag skulle förbruka  62%*8,4= 0,52 lit/mil med XC60 Recharge

Jämför med   XC60 bilens WLTP som är 0,24 lit/mil det visar att WLTP värdet för laddhybrider är helt beroende på körprofilen med andel längre körningar

Volvo bilen recharge 4,5 mils batteri  drar lika mycket bränsle med min körprofil  som min Niro fullhybrid som laddar själv.

JÄMFÖRELSE MED VOLVO  XC60 RECHARGE med den nya laddhybriden som går 7,7 mil

 

Först lämpligt översätta  25g/km som är vad bilen släpper ute enligt WLTP   31 g motsvarar 1,4 lit/ 10 mil så 25 g motsvarar  25/31*1,4=1,13 lit/10 mil som hybrid WLTP  – helt verklighetsfrämmande siffror om  man inte   kör korta sträckor varje dag- Vem har en stor dyr till sånt ????

1,1 lit/   mil  på landsvägen när  batteriet tagit slut    är enormt mycket jämför med Nirohybridens 0,48  lit/mil.

Med batteri som klarar 7,7 mil mellan laddningarna  kan jag köra 770 mil eller ca 52% med el med min körprofil .

Min bensinförbrukning med en nya XC60  Recharge 7,7 mil skulle då bli 0,48*1,1 lit/mil=0,53 lit/mil

Batteriet 7,7 mil drar visserligen ner förbrukningen rejält till en nivå  som  motsvarar min HybridNiro . Volvon som studerats är ett fartmonster men kostar dubbelt så mycket att köpa- Betydligt bättre lägga pengarna på en renodlad elbil se nedan  .

XC60 7,7 mil- eller 4,5 milbatteri?

Jämför man  nya Volvo XC60  recharge 7,7 mil med  gamla XC60 twin engine 4, 5 mil kan jag med min körprofil köra 200 mil längre på el  med batteri 7,7 mil Det ger 200*1*16 ca 3000 kr/år i förtjänst Prisskillnaden ca 100 000 mellan bilarna motiverar inte längre räckvidd el . Bilen drar rejält mycket på landsvägen men om man kör lite landsväg får man en rimlig förbrukning- vad man nu ska med en massa onödiga hästkrafter till i med i huvudsak stadskörning  ??

Jag hade hellre köpt en elbil KIA EV6 istället  för VOLVO XC60 Recharge 7,7 mil

Här prestanda  för nya  XC60 Laddhybriden 7,7 mil 

KIA EV6 MIN FAVORIT

Vill man ha en skrytbil är det väl Volvo XC60  recharge 7,7 mil OK  men jag hade köpt en elbil KIA EV6 istället. KIA är långt före Volvo vad avser Elbilar– Dessutom kommer  laddhybrider  att försvinna med tiden Det är dyrare att tillverka och serva och de  blir mycket dyrare i drift över tiden.

Volvos RECHARGE  7,7 mil är en dålig investering idag,

6 reaktioner på ”VOLVO RECHARGE LADDHYBRID bränsleförbrukning i verkligheten”

  1. Jag kör numera nyaste Toyota RAV4 laddhybrid -22 och måste säga att den är betydligt sämre än min förra XC60 T8 -19 på de flesta punkter. Toyotan är skramlar i inredningen på gropiga vägar, öronbedövande buller i motorvägsfart, kass fyrhjulsdrift i snö och is, går i bästa fall futtiga 5,5 – 5,8 mil på el om man kör mycket lugnt istället för utlovade 7,5 mil och är dessutom spårkänslig. Nä, jag är grymt besviken på Toyota RAV4 laddhybrid. Toyota RAV4s elräckvidd är skyhögt övervärderad. För min del blir det absolut ingen mer Toyota Röv4 som jag läste på något ställe att hen kallade den nya modellen.

    1. Intressant iakttagelse Jag övervägde själv Toyota Rav4 hybridversionen som laddar själv för fyra år sen i samband ned byte men tyckte redan då att RAV4 modellen var sämre än XC60 på många punkter. Dessutom inga imponerande förbrukningsiffror på RAV4 hybridmodell heller. De mindre Toyotahybriderna som laddar själv är betydligt mer bränsleeffektiva
      KIA Nirohybriden som jag kör nu är betydligt bättre än RAV4 . Bilstorleken något mindre än XC60 den bullrar lite mer i baksätet i motorvägsfart men i övrigt lika bra att köra som en VolvoXC60 Fyrhjulsdrift är ju i princip obehövligt om man är erfaren bilförare alla väglag det komplicerar bara tillvaron och blir dyrare i drift Kört både AWD och FWD och kommer fram i alla väglag och drar mig aldrig för att köra med båda även i snöstorm på mindre vägar.
      Generellt är XC60 och RAV4 för stora bilar om man bara är en eller två som åker för det mesta om man kör bara 1500 mil per år. Jag kan konstatera det efter några år med Niron att den storleken på bil betydligt smartare val efter lite för många år med stora Volvobilar som man alltid trodde var bäst… .

  2. Hej allesammans, intressanta inlägg!
    Efter att ha tröskat runt ett tag i den nyaste modellen av Toyota RAV4 -22 laddhybrid så har jag också förstått att nästa bil blir definitivt inte en Toyota igen. Mest troligt blir det att slå till på en komfortabel Volvo suv typ XC40 / 60 , BMW XWD eller en VW ID4 GTX som en granne köpte härommånaden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.