Vad beror denna avvikelse på?

Det är samma rutnät och alla delar av trianglarna med lika färg är lika stora.

Svar längre ner
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
Den stora figurerna är inga trianglar utan fyrhörningar då den falska”hypotenusan” (längsta sidan) har en lätt brytning (ett hörn ) där de två mindre trianglarna möts.
Om man räknar rutor på delarna i den sk triangeln får man 32 i den övre och 33( inklusive tomrutan) i den nedre om man summerar delarna och räknar längd*bredd/2 på de små trianglarna. Räknar man på hela figuren som en triangel blir det 13*5/2=32,5.
Den nedre figuren visar på en ruta större yta än den övre,
Dvs den falska”hypotenusan”är böjd nedåt i den övre figuren (en halv ruta mindre yta jämfört med om det varit en triangel) och böjd uppåt i den nedre figuren. ( Ytan en halv ruta större i jämförelse med en korrekt triangel).

Man ser också på de små trianglarna att förhållandet mellan de korta sidorna (kateterna) är olika  2/5 resp 3/8 dvs hypotenusan får olika lutning för olika del och inser det skumma med figuren.

Roligaste bilarna fanns nog på 60-talet

Publicerad första gången 2023
En riktigt bra bil Volvo Amazon
Volvo byggde rejält bra bilar på 60 talet efter PVn – Inte så komplexa som dagens bilar och den händige kunde själv fixa det mesta,

Filmen visar elementär bilkunskap för den som gillar fixa själv Det var möjligt förr på de flesta bilar om man var lite händig

Verkligen elementär bilkunskap vad man måste kolla och fixa eller byta för att försäkra sig om att kunna  starta motorn utan att den går sönder och sen försöka köra bilen någorlunda säkert  till en bättre plats för fortsatt fix.

Ta del av lite elementär bilkunskap på en av de bättre bilarna från den tiden Volvo och SAAB var enkla att fixa mycket på.

Lämnade  Volvo 2019 efter 40 år med svenskägda Volvo

Nu 4 år med KIA som har  7års fabriksgaranti och  jag har inte haft några  fel på bilarna så här långt .

Hade själv en Amazon 67 års modell 1968-70  typ nedan och en Amazon kombi 1969 1970-1973

Körde upp  för körkortet i en Amazon 1958 i  jan 1959 i full snöstorm i Motala  efter 4 tim bilskola i  en Amazon Hade övningskört  ”olagligt” några år med far i en högerstyrd Alvis 47  det var vanligt på den tiden  Amazonen var en betydligt mer lättkörd bil än Alvisen,

1967  Amazon 123GT  Amazon sport med dubbla förgasare

Alvis

Publicerad första gången 2011

Min far Nils  ägde en högerstyrd Alvis 1947 som han mekade med själv och där framför allt broder Lars intresserat hjälpte till.

Alvisens historia alla ägare  Alvis TA14-21227

Far köpte bilen  billigt för 2000 kr mitten 50-talet av en rådman i Motala. Motorn hade skurit pga överhettning och far konstaterade att det var termostaten som var trasig. Han plockade ner motorn och renoverade den själv och min bror Lars hjälpte honom . En härlig bil att lära sig köra med.

Framrutan kunde vevas upp lite i nederkant på Alvisen så det var väl den tidens luftkonditionering, Bilen hade handvev att starta med som extra utrustning om batteriet la av..Motorn en fyrcylindrig  1,9 liters motor på   64 hk och bilen var högerstyrd vilket var ovanligt vid denna tid i vänstertrafikens Sverige. Bilen  heter Alvis T14 Mulliner

Här några bilder på en resa till Jämtland 1957 för att hälsa på  faster  och farbror och kusinerna .

Författaren syns bland bröderna längst bak intill vår mor Cajsa och bror Gunnar till höger- och Lars till vänster. Reseklädsel vid denna tid finklädda med slips!

Vi är på väg från Motala att besöka faster Rut och morbror Mårten och kusinerna i Vågdalen i Strömsunds kommun Jämtland.

Vi åkte  4 i baksätet och tre i framsätet broder Ulf som var yngst satt mellan stolarna fram på en kudde ovanför handbromsen. Bror Lars står längst till vänster och bror Sigge läser serietidning- på 50 talet fanns inte video som underhållning på resan…..Säkerhetsbälten fanns  inte heller vid denna tid..

Fri fart på vägarna var det däremot men det gick inte att köra för fort och man körde 70-80 km/h och 100 km/tim ansågs som en mycket hög fart och det skakade och hoppade rejält då på småvägarna.

Nisse var en duktig bilförare som höll jämn  bra fart på vägen på långsträckor . Han lärde sig köra  redan i 16 årsåldern och farfar hade flera bilar på 20-talet bla en Chandler i torvfirman norr om Perstorp.

Ibland drog han lite extra  för att visa bilens styrka när han kört om nån och  ett av hans specialuttryck  var ” köra i bästa sanden”  så det rök ordentligt bakom 🙂

Man hann kanske 30-40 mil på en dag om man körde länge. Så att åka från Motala till Strömsund i Jämtland var en 2 dagars resa om man höll bra fart..

Jag lärde mig köra i den bilen  redan 1957 innan jag fyllde ”körkort” Fick börja köra i 16 årsåldern på samma sätt  som  när far lärde sig köra på småvägar i samma ålder.

Efter  4 bilskolelektioner körde jag sen upp 1 månad efter att ha fyllt 18 i början av 1958. Det var full snöstorm och bilen fick motorstopp i en snödriva efter en kort åkning- jag fick sen köra ytterligare 5 min och blev godkänd. Jag körde upp för Schmidt som alla var skraja för att få vid uppkörningen i Motala då han kuggade många. Den korta körningen var antagligen övertygande i det besvärliga vädret på oplogade gator med  snödrivor och dålig sikt i en röd Volvo Amazon som var sprillans ny eller var Schmidt kanske rädd om bilen ..:-)

Slutligen ALVISNOSTALGI för oss som har åkt eller kört  denna modell TA4 från 1947

LÄS ÄVEN Roligare med bil förr för den händige Volvo Amazon

FRITIDSHUS ÖVERVAKNING FJÄRRSTYRNING

Jag har under de senaste 10 åren  succesivt använt internets möjligheter och ny teknik för att både fjärrstyra och övervaka  mitt fritidshus  men även via internetanslutningen kunnat samordna abonnemang mellan hemmet och fritidshuset,

STYRNING OCH KONTROLL AV FRITIDSHUSET

Den använda tekniken i fritidshuset styrs via mobilen i appar

ROUTERN

Central  för kommunikationen är en WiFi router ASUS kopplad till bredband i ett fibernät. Routern har 4 antenner och täcker huset och hela tom,ten  Under vintern är fn 18 olika objekt anslutna till routern. i andra bilden syns  dels Routern   192.168.1.1 och 2 kameror ,värmepump, 3 fjärrstyrda strömbrytare.

 

WEATHERHUB

Ett antal temperaturgivare som var och en är trådlöst kopplade till en hub som är ansluten till routern och kan läsas i appen

VÄRMEPUMPEN


Värmepumpen ansluten till routern och kan styras med appen över internet

EFFEKTMÄTARE

En anordning kopplad till billaddaren som reglerar laddeffekten till elbilen med hänsyn till huvudsäkringen.Bilen kan få max  11 KW som är 16 A trefas  av tillgängliga 20 A på huvudsäkringen. Denna app visar hur det momentana effektuttaget ser ut och hur stor elförbrukningen varit  senaste 2 dygnen samt indikerar elpriset för stunden.

TIBBER TIMPRIS EL

Timberapp med timavtal elabonnemang. Användbart på plats sommartid framförallt för elbilen där jag kan välja ladda tider när elpriset väldigt lågt. Skulle det vara extremt högt elpris under vintern och kallt ute kan jag parera och stänga av värmepumpen några timmar för att sen dra på när det blir billigare igen i kortare intervaller- eller värma upp i förväg när elen billigare och slå av när det dyrt jag överblickar ju ett dygn framåt.

I det sammanhanget är väderappen  YR till bra hjälp för uppvärmningsstyrning tillfälligt.

EWE link  styrning fjärrströmbrytare

Fjärrströmbrytare som sitter i vägguttag är anslutna till Routern via Wifi Apparater tex värmeelent upp till 2-3 Kw kan slås på och av . I detta fall har jag anslutit tre kameror en lampa och ett värmeelement. Kamerorna kan jag nå via kameraapparna också men via denna app kan jag enkelt starta om en kamera om den krånglar viket inte är möjligt i appen.

MY DLINK och ARLO övervakningskameror

      

5 fasta inomhuskameror fabrikat Dlink  där 4 tittar ut genom fönstret och en tittar på fläktanordningen för värmepumpen inomhus man kan följa öppning och stängning och  när den värmer upp med storöppning. Enkla billiga kameror som använts 5-7 åroch som inte har så stor upplösning men som reagerar vid ljud och rörelse. Vissa av kamerorna kan aktiveras att ta bilder vid rörelser men vanligast är att man bra tittar runt ned dem, SpjVäg ser mot infartsgrinden och tillfartsvägen och VÄDERkameran som blickar mot Viken överblickar  man vädret bra.

3 batteridrivna nattseende ARLOkameror placerade på tomten som tittar in mot huset från olika håll  och en kamera som synar ett viltstråk mellan staketet och havet. Kamerorna synar djurlivet under vintern på Näset och normalt nedplockade på sommaren, VIDEO DJUR I OMRÅDET

TELIAPLAY

TVn är kopplad till internet via routern som gör att jag kan ta emot TV på alla abonnemang jag har hemma i Lund o antingen via mobilen överföra  via Chromecast eller hantera i en fjärrkontroll för AppleTV tillsats i TVn. SmartTVns egna appar brukar inte hålla så hög klass så hjälpmedlen Chromecast och  AppleTV underlättar .

SMART HOME

Den tekniska utvecklingen som pågår innebär en ständig  läroprocess där man tillför nya grejor  som jag sammanfattade för nåt år sen för min del här.