Det är lätt att tänka fel vid val av elektrifierad bil när det gäller batteristorlek därför att man inte har detaljerad koll på sin körprofil.
Laddhybrider är mindre lönsamma än folk tror om det finns bra hybridalternativ . Man kan bidra till miljön bara genom att välja en hybrid som laddar själv. Toyota Prius är ett mångårigt bra exempel idag finns lika snåla bilar från Sydkorea till exempel är KIA Niros hybrid som inte drar mer än Volvos mindre laddhybrider i verkligheten.
Om man inte tjänar ekonomiskt på ett byte till elektrifierat finns ingen som helst anledning att byta bil eller ta till för stort batteri i en laddhybrid eller elbil.
Som enskild individ påverkar man inte miljön i stort eller räddar jordens klimat då påverkan är helt försumbar. Det är staten som ska göra det ekonomiskt gynnsamt att byta till miljövänligt alternativ som skall styra Det blir betydligt större miljöpåverkan om fler ansluter och byter till miljövänligare bil om det det gynnas ekonomiskt.
KÖRPROFILEN AVGÖR BATTERISTORLEKEN
Hur man kör bilen under året som definierar en körprofil dvs hur ofta , hur många långturer man har under året , hur många gånger per dag man kör hur ofta och regelbundet man gör kortare turer och hur många mil varje gång är viktigt att ha klart för sig då är det enklare att göra ett bra ekonomiskt val.
Det är enkelt att ta fram sådana data i moderna bilar av stora märken Ofta finns det en app med nån form av internetkoppling till bilen. Volvo och Kia har och jag har använt deras deras appar för att få koll på min egen körprofil Alla dagliga körningar kan samlas in under ett år och sammanstälals för att ta fram en körprofil.
.I Volvo kan man använda tjänstebilsjornalen och klassificera flera typer av resor långresor >10 mil resor i närområdet 5-10 mil och resor i stan < 5 mil
Enkelt att sen föra över alla dagars körning under året i ett excelark på 365 rader om man nu kör varje dag Sen kan man med formelr i räkneark summera upp resorna i de olika kategorierna i antal resor och antal mil per grupp.
Min körprofil är lika de senaste åren år från år och här ett utdrag del av en månad där jag enkelt ser hur mycket Jag skulle kunna köra på el med laddbart batteri för 5 mil där jag kan ladda en gång varje dag Jag förutsätter att jag kan ladda varje dygn en gång och på esa över 5 mil bara en gång perdag vid längre resa bar ladda hemma
Kan välja batteristorlek uttryckt i antal mil i excelarket och se hur stor andel el som laddas jag kan köra- formelr i rutorna gör det snabbt att analysera 365 dagar i tabeller.
Så här årets körprofil ut sammanfattat för en laddhybrid med 5 milabatteri
Anm förtydligande Ant körn ovan är antal dagar som bilen körts och bilen kan ha startats flera gånger samma dag!
Det finns ett fel i min årliga körprofil detta pandemiåret – normalt skulle det varit 2-300 mil mer landsvägskörning resor till mellersta Sverige hade tillkommit och årsmilen legat på 1700 mil Med en hybridbil med 5 milabatteri hade andelen eldrift då minskat från 40% till 35%. Med en elbil med 40 mila batteri hade andelen snabbladdning fördubblats från ca 10% till ca 20% av milen.
ANALYS AV BATTERSTORLEK MED MIN KÖRPROFIL
Utdrag ur excelarket finns nedan för olika batteristorlekar och min körprofil för 1500 mil/år
Det är enkelt att se vad som är optimal batteristorlek för min körprofil- i tabellerna nedan Man tror ofta att man behöver större batteri framför allt för en elbil beroende på att man betraktar snabbladdning som en komplikation intiutivt !
Kan man ladda bilen hemma är snabbladdningshastigheten när man snabbladdar efter vägen av större betydelse än batteristorleken och värt att betala lite extra för.
Ingen större mening att betala för för ett för stort batteri om man laddar det mesta själv hemma. Det är snarare totala antalet mil som man kör per år som styr val av batteristorlek.
Antal snabbladdningar per år om man man laddar 10-80% är en bra indikator på om man ska bedöma snabbladdning som något störande eller ej. I verkligheten kanskeman laddar mindra varje gång så antalet gånger man snabbladdar blir 2-3 ggr mer.
TABELLEN GRUNDAD PÅ MIN EGEN KÖRPROFIL HELÅR och olika batteristorlekar hybrider och elbilar
Laddhybrid 3-5 mila batteri som är normalt skulle räcka för mig Ingen lönsamhet betala för större batteri om man se hur det påverkar antalet mil med bensin
I mitt fall är dessutom hybridversionen som laddar själv ännu bättre ekonomiskt än att ha en laddhybrid. Jag har redan sparat genom att byta bort en törstig VolvoXC60D4 AWD till en bränslesnål KIA NIRO Hybrid bensinbil en nästan lika stor CrossOver typ av bil..
Om jag skulle välja elbil : 50 milabatteri helt onödigt Ett 30-40 milabatteri räcker om jag bytte till elbil även med ett par hundra mils mer långresor.
Inte mycket snabbladdning med min kör profil Bättre se till att snabbladdningen på elbilen klara minst 100 KW som genomsnitt under hela laddcykeln 10%-80% Då snabbladdar man 70% av ett 30-40 mila batteri under halvtimmen.
Även om jag delar upp laddningen i kortare perioder -laddar några extra gånger under resan behöver jag inte snabbladda en elbil många gånger under året eftersom jag förutsätter att kunna ladda det mesta hemma. Några hundra mer mil på sommaren varje år på långresor påverkar inte särskilt mycket.
KUNSKAP OM EGEN KÖRPROFIL FÖRST DÅ KAN MAN BEDÖMA VAD EN LADDHYBRID DRAR MED MITT KÖRSÄTT
Kör man inte huvuddelen av till jobbet eller i stan varje dag måste man räkna med 2-3 ggr högre bränsleförbrukning på en laddhybridän det officiella WLTÅ värdet då andelen landsvägskörning är betydligt större än vad WLTP cykeln kräver.
En laddhybrids WLTP värde stämmer bara om ca 30% av milen körs på bensinmotorn kan man se om man tar fram mer fakta om laddhybriders bensinmotor och tar reda på vad de drar utan el i batteriet som hjälp.
Ett bra åskådningsexempel är KIA Niro laddhybrid som drar 0,14 lit/mil och hybriden som laddar själv drar 0,49 liter mil och de har exakt samma bensinmotor Man kan antaga att hybridfunktionen vid laddning med bromsenergi eller via bensinmotor funkar ungefär lika på de båda varianterna.
Det betyder att laddhybriden måste rulla minst 0,14/0,49=69% på el och bara 31% på bensin för att WLTP värdet 0,14 ska stämma
Om du inte hängde med räkna från andra hållet så blir det mer förståeligt !
31%*0,49+69% *0= 0,14 lit/mil så mycket drar laddhybriden om man kör enl vad WLTP dvs bara 31% av årsmilen på bensin och resten på el.
Man kan själv göra egna bedömningar på andra laddhybrider vad ens egen förbrukning blir genom att ta reda på vad bensinmotorn drar ensam när batteriet är urladdat !
Motortidningarnas journalister verkar inte använda excelarkets möjligheter fullt ut för man se inget av denna typer av analyser med den egna körprofilen. Man diskuterar bara avvikelser från egna tester vad laddhybrider drog i verkligheten inte att det beror på körprofilen som är enkel att analysera.