Elektrifierad bil behöver mindre batteri än man tror

Det är lätt att tänka fel vid val av elektrifierad bil när det gäller batteristorlek därför att man inte har detaljerad koll på sin körprofil.

Laddhybrider är mindre lönsamma än folk tror om det finns bra hybridalternativ . Man kan bidra till miljön bara genom att välja en hybrid som laddar själv. Toyota Prius är ett mångårigt bra exempel idag finns  lika snåla bilar från Sydkorea till  exempel är KIA  Niros hybrid som inte drar  mer än Volvos mindre laddhybrider i verkligheten.

Om man inte tjänar ekonomiskt på ett byte till elektrifierat finns  ingen som helst anledning att byta   bil eller ta till för stort batteri  i en laddhybrid eller elbil.

Som enskild individ påverkar man inte  miljön i stort eller räddar jordens  klimat då påverkan  är helt försumbar. Det är staten som ska göra det  ekonomiskt gynnsamt att byta  till miljövänligt alternativ som skall styra  Det blir betydligt  större miljöpåverkan om  fler ansluter och byter till miljövänligare bil om det det   gynnas ekonomiskt.

 KÖRPROFILEN AVGÖR BATTERISTORLEKEN

Hur man kör  bilen under året    som definierar en körprofil dvs hur ofta   , hur många långturer man har under året , hur många gånger  per dag man kör  hur ofta och regelbundet man gör kortare  turer och hur många mil varje  gång  är viktigt att ha klart för sig då är det enklare att göra ett bra ekonomiskt val.

Det är enkelt att ta fram sådana data i moderna bilar av stora märken Ofta finns det en app  med nån form av internetkoppling till bilen.  Volvo och Kia  har och jag har använt deras deras appar  för att få koll på min egen körprofil Alla dagliga körningar kan samlas in   under ett år och sammanstälals för att ta fram en körprofil.

.I Volvo kan man använda tjänstebilsjornalen  och klassificera flera typer av resor långresor  >10 mil  resor i närområdet 5-10 mil  och resor i stan < 5 mil

Enkelt att sen föra över    alla dagars körning under året i ett excelark   på 365 rader om man nu kör varje dag   Sen kan man med formelr i räkneark  summera upp resorna i  de olika kategorierna i antal resor och antal mil per grupp.

Min körprofil är lika de senaste    åren  år från år och här ett utdrag  del av en månad där jag enkelt ser hur mycket Jag skulle kunna köra på el med laddbart batteri för 5 mil där jag kan ladda en gång varje dag Jag förutsätter att jag kan ladda varje dygn  en gång och på  esa över 5 mil  bara  en gång perdag vid längre resa bar ladda hemma

Kan välja batteristorlek uttryckt i antal mil i excelarket  och se hur stor andel el  som laddas jag kan köra- formelr i rutorna gör det snabbt att analysera  365 dagar i tabeller.

Så här  årets körprofil ut   sammanfattat för en  laddhybrid  med 5 milabatteri

Anm  förtydligande Ant  körn  ovan är antal dagar som bilen körts och bilen kan ha startats flera gånger samma dag!

Det finns ett fel i min årliga körprofil detta pandemiåret – normalt skulle det varit 2-300 mil mer landsvägskörning resor till mellersta Sverige hade tillkommit och årsmilen legat på 1700 mil  Med en hybridbil med 5 milabatteri hade andelen eldrift då minskat från  40% till  35%. Med en elbil med 40 mila batteri hade andelen snabbladdning fördubblats från ca 10% till ca 20% av milen.

 ANALYS AV BATTERSTORLEK  MED MIN KÖRPROFIL

Utdrag ur excelarket  finns nedan för olika batteristorlekar och min körprofil  för 1500 mil/år

Det är enkelt  att se vad som är optimal batteristorlek för min körprofil- i tabellerna nedan  Man tror ofta  att man behöver större batteri framför allt för  en elbil  beroende på att man betraktar snabbladdning som en komplikation intiutivt !

Kan man ladda bilen hemma är  snabbladdningshastigheten när man snabbladdar efter vägen av  större betydelse   än batteristorleken och värt att betala lite extra för.

Ingen större mening att betala för för ett  för  stort batteri om man laddar det mesta själv hemma. Det är snarare totala antalet mil  som man kör per år som styr val av batteristorlek.

Antal snabbladdningar per år om man man laddar 10-80%  är en bra indikator på om man ska bedöma  snabbladdning som något störande  eller ej. I verkligheten kanskeman laddar mindra varje gång så antalet gånger  man snabbladdar blir 2-3 ggr mer.

TABELLEN GRUNDAD PÅ MIN EGEN KÖRPROFIL  HELÅR och olika batteristorlekar hybrider och elbilar

Laddhybrid 3-5 mila batteri  som är normalt skulle räcka för mig Ingen lönsamhet betala för större batteri  om man se hur det påverkar antalet mil med bensin

I mitt fall är dessutom  hybridversionen som laddar själv ännu  bättre ekonomiskt än att ha en laddhybrid. Jag har redan sparat genom att byta bort en törstig VolvoXC60D4 AWD till en bränslesnål KIA NIRO Hybrid bensinbil   en nästan lika stor CrossOver typ av bil..

Om jag skulle välja elbil :  50 milabatteri helt onödigt Ett 30-40 milabatteri  räcker om jag bytte till elbil även med ett par hundra mils mer  långresor.

Inte mycket snabbladdning med min kör profil Bättre se till att snabbladdningen på elbilen klara minst 100 KW som genomsnitt under hela laddcykeln 10%-80%  Då snabbladdar  man 70%  av ett  30-40 mila batteri   under halvtimmen.

Även om jag delar upp laddningen  i kortare perioder -laddar  några extra  gånger under resan  behöver  jag inte snabbladda en elbil  många gånger under året eftersom jag förutsätter att kunna ladda det mesta hemma. Några hundra mer mil på sommaren varje år på långresor påverkar inte särskilt mycket.

KUNSKAP OM  EGEN KÖRPROFIL    FÖRST DÅ  KAN MAN BEDÖMA VAD EN LADDHYBRID DRAR MED MITT KÖRSÄTT

Kör man inte  huvuddelen av till jobbet  eller i stan varje dag    måste man räkna med 2-3 ggr  högre bränsleförbrukning på en laddhybridän det officiella WLTÅ värdet  då andelen landsvägskörning är betydligt större än vad WLTP cykeln  kräver.

En laddhybrids WLTP värde stämmer bara om ca 30% av milen körs på bensinmotorn kan man se om man tar fram mer fakta om  laddhybriders bensinmotor och tar reda på vad de drar utan el i batteriet som hjälp.

Ett bra åskådningsexempel är KIA Niro laddhybrid som drar  0,14 lit/mil och hybriden som laddar själv  drar 0,49 liter mil och de har exakt samma bensinmotor   Man kan antaga att hybridfunktionen vid laddning med bromsenergi eller via  bensinmotor funkar ungefär lika på de båda varianterna.

Det betyder att laddhybriden måste  rulla minst  0,14/0,49=69% på el och bara 31% på bensin  för att WLTP  värdet  0,14 ska stämma

Om du inte hängde med räkna från andra hållet så blir det mer förståeligt !

31%*0,49+69% *0= 0,14 lit/mil så mycket drar laddhybriden om man kör enl vad WLTP  dvs bara 31% av årsmilen på bensin och resten på el.

Man kan själv göra egna bedömningar  på andra laddhybrider  vad ens egen förbrukning  blir genom att   ta reda på vad bensinmotorn drar  ensam när batteriet är urladdat !

 Motortidningarnas journalister verkar inte använda excelarkets möjligheter  fullt ut för man se inget av denna typer av analyser med den egna körprofilen. Man diskuterar bara avvikelser från egna tester vad laddhybrider drog i verkligheten  inte att det beror på körprofilen som är enkel att analysera.

 

 

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *