Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

Publicerad 6 jan 2022 Uppdaterad 28 jan 2022

Tyska siten spritmonitor.de  gör bra sammanställningar av vad bilägare för olika modeller rapporterat in i bränsleförbrukning

Svenska motortidningen Vi bilägare  har gjort nedanstående sammanställningar från Spritmonitor.de

MEN FÖRST NÖJDASTE ELBILÄGARNA  JUST NU  28 jan 2022

Clic on pic

 

Kommentar XC40 recharge drar ungefär som Polstar men något mindre än XC60 recharge. Elbilen XC40 recharge är lika stor som min referensbil KIA eNiro men drar 50% mer el i  kwh/mil. Volvos bilar är helt av banan när det gäller förbrukning vare sig det gäller elbilar eller fossila bilar 2022.

Förbrukningarna ser vettiga ut för laddhybrider mot det man är van vid med konventionella bilar. De stora hästkraftstinna laddhybridsuvarna  har ju ändå en rejäl förbrukning i verkligheten. Det beror på att de drar så mycket på landsvägen när batteriet är slut och att de säkert används mer på landsvägen än mindre bilar.

Ju större bil ju större andel landsväg och desto högre verklig förbrukning  och även avvikelse från WLTP värdet så enkelt är det.

TIPS Ta själv  fram   WLTP-värden på några bilar och jämför med den tyska studien så ser du avvikelsen i bränsleförbrukningen  i verkligheten . Om du rangordnar  skillnaden mellan verklig förbrukning och testvärden  så vet jag att de största och dyraste bilarna ha störst avvikelse procentuellt av det enkla skälet att ägarna av större bilar kör en större   andel landsväg då man åker så  komfortabelt Mindre  bilar används vid daglig  pendling i större utsträckning och stora bilar  vid långkörning !

Volvo har verkligen utnyttjat den okunskapen hos politikerna när man lobbat  igenom oskäliga miljöbonuskrav för sin bränsletöstiga tunga SUVAR,

MItt enkla exempel på några bilar vad olika bilar  drar på en specifik resa- ju längre  resa desto  sämre för laddhybriden med stark bensinmotor är ju  helt logiskt eller?

Större laddhybrider borde inte ha något miljöbidrag alls då de släpper ut mer än vad testcykeln anger- En andra dieselgate affär kan man tycka. Bilfabrikanterna tar inget miljöansvar alls med sånt beteende.

EXEMPEL KIA NIRO som är en verkligt snål bil har tagit över ledartröjan i sin klass från legendariska Toyota Prius

KIA NIRO hybrid drar 0,48 lit/mil  enl WLTP och 0,5  lit/mil i verklig körning över hela året med stor andel landsvägskörnimg Ladd hybriden  drar 0,29 lit/mil enligt tyska undesökningen Jag tjänar 0,21 lit/mil med en laddhybrid enligt denna undersökning Det motsvarar på 1500 mil 1500*0,21*20 kr/lit ca 6000  kr per år  En ladd hybrid kostar ca 40000 mer  På tre år tjänar jag 18000   mot en heybrid  Det motsvarar ungefär värdefallet för merpriset på laddhybriden.

Då väler jag självklart Hybriden som laddar själv då jag slipper klydda med laddkabel och investera i laddbox.

Min körprofil i verkligheten se nedan skulle innebära möjlighet till ca 41%  eldrift  Då skulle  bilen dra ca  59% av 0,5 lit/mil  dvs 0,30 lit/mil  Med min körprofil  sparar jag då  0,50-0,30=0,2 lit/mil    3*0,2*20*1500  = 18000 kr/ 3 år   Merpriset för en laddhybrid  ca 50000  Värdefall et merpriset ca 45%  ca 20000 Det betalar inte merkostnaden för en laddhybrid! Bättre att ta en hybrid som laddar själv.

INTIUTIV SLUTSATS

De flesta som kör laddhybrid idag har inte susning om att  det ofta inte är en  särskilt smart lösning  om man kan hitta en vanlig hybrid som laddar själv i den storleksklass man vill ha . I KIA fallet är det så  drekt uppenbart Trots det  KIAs laddhybrid säljer mer än Hybriden då man köper med hjärtat istället för med huvudet. Jag brukar fråga  KIAägare varför man klyddar med att ladda när det finns en hybrid som laddar själv i samma klass,

DET ÄR GANSKA SKÖNT ATT SLIPPA LADDA I KOMBINATION MED ATT TANKA FULLT PÅ 3minuter vid långresa med en KIA hybrid som laddar själv. .  Man kan köra 80 mil utan att tanka och det tar 5 minuter att tanka fullt.

Toppen är att Nirohybriden är mer ekonomiskt än de flesta laddhybrider på marknaden i nov  2021.

Min körprofil första året med NIRO  hybrid som laddar själv SAMMANDRAG från kalkylark

Eldrift enligt ovan är beräknad från kalkylarket där jag ser antal mil körda varje dag under året och kan avgöra hur mycket jag kunnat ladda om jag haft en laddbox Alla lokala körsträckor under 5 mil och första 5 milen på varje långkörning kan användas för eldrift.


EXEMPEL JÄMNSTORA BILAR

Volvo XC40 laddhybrid drar 0,5 lit/mil   och  Kia Niro Laddhybrid  drar 0,3 liter/mil .Volvon drar 66% mer Två jämnstora  bilar där Volvos laddhybrid har en bensinmotor  som är törstig  som på andra tunga höga volvobilar.

Om man jämför XC40 laddhybrid med KIA Niro hybrid som laddar själv drar Kiahybriden  i verkligheten  0,5 lit/mil lika som XC40 laddhybrid– Volvon kostar  70% mer i inköp och KIAN är fullutrustad med Teknik och har 7 års fabriksgaranti-

Volvo är numera ett lyxmärke och kommer att försvinna som  stort bilmärke i Sverige om några år är en enkel slutsats man drar då man halkat efter rejält på elektrifierade bilar dessutom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.