Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

Publicerad 6 jan 2022 Uppdaterad 9 aug 2022

Tyska siten spritmonitor.de  gör bra sammanställningar av vad bilägare för olika modeller rapporterat in i bränsleförbrukning

Svenska motortidningen Vi bilägare  har gjort nedanstående sammanställningar från Spritmonitor.de

MEN FÖRST NÖJDASTE ELBILÄGARNA  JUST NU  28 jan 2022

Clic on pic

KIA  Niro EV mest sålda elbilen i Sverige även 2022

Kommentar XC40 recharge drar ungefär som Polstar men något mindre än XC60 recharge. Elbilen XC40 recharge är lika stor som min referensbil KIA eNiro men drar 50% mer el i  kwh/mil. Volvos bilar är helt av banan när det gäller förbrukning vare sig det gäller elbilar eller fossila bilar 2022.

Förbrukningarna ser vettiga ut för laddhybrider mot det man är van vid med konventionella bilar. De stora hästkraftstinna laddhybridsuvarna  har ju ändå en rejäl förbrukning i verkligheten. Det beror på att de drar så mycket på landsvägen när batteriet är slut och att de säkert används mer på landsvägen än mindre bilar.

Ju större bil ju större andel landsväg och desto högre verklig förbrukning  och även avvikelse från WLTP värdet så enkelt är det.

TIPS Ta själv  fram   WLTP-värden på några bilar och jämför med den tyska studien så ser du avvikelsen i bränsleförbrukningen  i verkligheten . Om du rangordnar  skillnaden mellan verklig förbrukning och testvärden  så vet jag att de största och dyraste bilarna ha störst avvikelse procentuellt av det enkla skälet att ägarna av större bilar kör en större   andel landsväg då man åker så  komfortabelt Mindre  bilar används vid daglig  pendling i större utsträckning och stora bilar  vid långkörning !

Volvo har verkligen utnyttjat den okunskapen hos politikerna när man lobbat  igenom oskäliga miljöbonuskrav för sin bränsletöstiga tunga SUVAR,

MItt enkla exempel på några bilar vad olika bilar  drar på en specifik resa- ju längre  resa desto  sämre för laddhybriden med stark bensinmotor är ju  helt logiskt eller?

Kurvorna visar kallstart  med bensinmotorn  som är bäst även för laddhybriden vid långkörning Ca 1,5 dl bensin går då åt.

Större laddhybrider borde inte ha något miljöbidrag alls då de släpper ut mer än vad testcykeln anger- En andra dieselgate affär kan man tycka. Bilfabrikanterna tar inget miljöansvar alls med sånt beteende.

EXEMPEL KIA NIRO som är en verkligt snål bil har tagit över ledartröjan i sin klass från legendariska Toyota Prius

KIA NIRO hybrid drar 0,48 lit/mil  enl WLTP och 0,5  lit/mil i verklig körning över hela året med stor andel landsvägskörnimg Ladd hybriden  drar 0,29 lit/mil enligt tyska undesökningen Man tjänar 0,21 lit/mil med en laddhybrid enligt denna undersökning Det motsvarar på 1500 mil 1500*0,21*20 kr/lit ca 6000  kr per år  plus att man tjänar 3000 kr i skatt första tre åren  dvs  27000 kr /år och ladd hybrid kostar ca 70000 kr  mer

I mitt fall  har jag en körprofil med fördelning av mina mil på korta och långa som göe att jag kan använda elmotorn max 50%  av milen enligt mil-logg i mina bilar senare år. Det kostar 10 kr/mil med bensin och 4 kr/mil med el så jag sparar 50%*1500 mil*6 kr/mil=4500 kr/år  + 3000 kr/år i mindre skatt 3 år dvs 23000 kr/år

På tre år skulle jag tjäna  23000   mot en heybrid  Värdefallet första tre åren på laddhybriden ca 40%  Värdefallet för merpriset på laddhybriden på tre år 40%*70000= 28000  Det lönar sig inte med laddhbrid för mig

Jag väljer därför Hybriden som laddar själv och slipper klydda med laddkabel och investera i laddbox.

INTIUTIV SLUTSATS

De flesta som kör laddhybrid idag har inte susning om att  det ofta inte är en  särskilt smart lösning  om man kan hitta en vanlig hybrid som laddar själv i den storleksklass man vill ha . I KIA NIRO fallet är det så   uppenbart T

Jag brukar fråga  KIAägare varför man klyddar med att ladda när det finns en hybrid som laddar själv i samma klass,

DET ÄR GANSKA SKÖNT ATT SLIPPA LADDA I KOMBINATION MED ATT TANKA FULLT PÅ 3minuter vid långresa med en KIA hybrid som laddar själv. .

Man kan köra 80 mil utan att tanka och det tar 5 minuter att tanka fullt.

 Nirohybriden är mer ekonomiskt än de flesta laddhybrider på marknaden i nov  2021.

Min körprofil första året med NIRO  hybrid som laddar själv SAMMANDRAG från kalkylark

Eldrift enligt ovan är beräknad från kalkylarket där jag ser antal mil körda varje dag under året och kan avgöra hur mycket jag kunnat ladda om jag haft en laddbox Alla lokala körsträckor under 5 mil och första 5 milen på varje långkörning kan användas för eldrift.


EXEMPEL JÄMNSTORA BILAR

Volvo XC40 laddhybrid drar 0,5 lit/mil   och  Kia Niro Laddhybrid  drar 0,3 liter/mil .Volvon drar 66% mer Två jämnstora  bilar där Volvos laddhybrid har en bensinmotor  som är törstig  som på andra tunga höga volvobilar.

Om man jämför XC40 laddhybrid med KIA Niro hybrid som laddar själv drar Kiahybriden  i verkligheten  0,5 lit/mil lika som XC40 laddhybrid– Volvon kostar  70% mer i inköp och KIAN är fullutrustad med Teknik och har 7 års fabriksgaranti-

Volvo är numera ett lyxmärke och kommer att försvinna som  stort bilmärke i Sverige om några år är en enkel slutsats man drar då man halkat efter rejält på elektrifierade bilar dessutom.

4 thoughts on “Snålaste elbilarna och laddhybriderna i verkligheten 2021

  1. Hej
    Kul att läsa dina rader. Jag reagerar bara för att du säger att hybrid är bättre än laddhybrid. Jämför inte äpplen med päron – jämför den röda kurvan med den gula, så ser det ut också för Hyndai Ioniq hybrid resp Hyundai Ioniq PHEV(laddhybrid)
    För ALLA sträckor och hela kurvan har PHEV bättre siffror än hybriden.
    Och du, jag stoppar hellre i laddsladden än åker och tankar bilen!
    Två saker till:
    1. Jag frågade bilsäljaren hur fungerar bilen och vad drar den då elen är slut? Ja då funkar den som en hybrid och drar ca 3,5 l/mil. Det säger väl det mesta – ok, ok lite dyrare i inköp förstås!
    2. Du har lagt den gula kurvan en bit upp för korta avstånd men där drar min bil ingen bensin alls! Den gula kurvan borde alltså ligga på axeln upp till 60 km! Sedan kommer bensinmotorn in!
    Tyvärr kör jag mycket långa sträckor men även då drar min bil mindre än andra bilar. Mitt snitt för de tre åren jag haft bilen är 0,31 l / mil. Det innebär att jag numera kör fram och tillbaka till mitt landställe som ligger 46 mil bort utan att tanka. Ca 35 l bensin t.o.r.

    • Kul att du läst lite av vad jag skrivit – Har alltid haft bra koll på bilkostnader och användbar bilteknik i verkligheten Bilen för mig bara ett verktyg vill inte ha onödiga grejor man inte har nytta av Att bidra till miljön handlar för mig mer om att köra energisnålt än att köra outvecklade elbilar bättre att vänta om man kan köra snålt mera ekonomiskt
      Mina kurvor bygger på vissa förutsättningar att man vet vad bensinmotorn resp elmotorn drar per mil och att man kallstartar bilen då förbrukas några dl bensin extra i början. Att köra på 0,31 lit i snitt på året låter bra Jag kör min Nirohybrid på 0,5 lit/mil och skulle med laddhybrid kanske nå 0,3 lit mil som snitt med min körprofil och andel längre landsväg . Skulle spara 0,2 *1500 = 300 lit/år Om jag betalar 30 kr/lit skulle årsbesparingen vara 9000 kr/år En laddhybrid kostar 75000 mer På tre år faller laddhybriden 40% dvs laddhybriden har en merkostnad kapital på ca 30000 på tre år jag sparar 27000 på bränsle och får lite lägre skatt Det går jämt upp Så bara onödig komplikation med laddhybrid för min del då jag redan kör snålt behöver inte laddbox behöver inte stå o ladda bilen är redan snål från början Detta missar många!

  2. Intressant läsning, engagemanget är det inget fel på.

    Kommentarer:

    1. allt handlar inte om ekonomi, om wn laddhybrid drar mindre i snitt, så släpper den ut mindre koldioxid. Kostnad med värdeminskning må vara högre men lögre utsläpp är mitt mål.

    2. Mycket handlar om körprofil. Bor man i tätort med kortare.sträckor sånkan man köra mycket på el i laddhybrid. T ex kör jag till jobb t o r, skola/dagis, träning, familj mm på ren el. Jag kan ladda hemma så för mig passar det bra, behöver sällan tanka.

    3. Min nuvarande förbrukning , Passat GTE är 1.3 L/100km, det tycker jag är väldigt bra för en stor familjebil.

    4. Resa till fjällen, packning, barn, laddat batteri 90% vid avfärd = 4.9L/100km. Också bra skulle jag säga.

    Så att kategoriskt döma ut laddhybrider som miljövidriga håller jag inte med om.

    • Jag håller idag 2 mars 2024 med dig.Jag valde själv 2023 en Niro laddhybrid av samma skäl som du att bidra till miljön. En större laddhybrid är som du nämner utmärkt vid långkörning och det laddade batteriet drar ner förbrukningen till rimliga nivåer under långkörning . Tack för en bra kommentar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *