uppdaterad 220304
2021 0428 säger jag undvik VOLVO om du kan -de ligger i fel segment nu om du köper privat Onödiga hästkrafter , alldeles för tunga, lever nu bara på gammal image VOLVOS STRATEGI NU ÄR ATT POSITIONERA SÅ ATT MAN KAN TA REJÄLT BETALT
20220303 Volvo är helt fel bilval 2022 om man räknar på bilkostnader Bilarna för dyra för tunga drar för mycket har betydligt sämre räckvid recgargevarianterna än vad man uppdger. Dessutom väldigt dyr sevice Välj sydkoreamskt istället mer driftsäkra mindre fel högre tekniknivå på elvarianter och framförallt prisvärda Jag vet Har kört och ägt Volvo bilar mer mil än de flesta under mer än 0 år Jag kör KIA nu sen 2 år– förbannar mig själv att inte ha upptäckt KIA tidigare.
Det som tillkommit 2022 är att jag heller inte vill gynna kinesiskägda bolag – som Volvo Kina ett diktaturvälde lika ruttet som Putins Kreml i Ryssland
Är du smart hoppar du av VOLVO som jag gjorde redan 2020
NY VOLVO 2020 LADDHYBRID ELLER MILDHYBRID ?
När man kör på landsvägen ökar bränsleförbrukningen i en laddhybrid dramatiskt när man kör längre sträckor-En Volvo motor med många hästkrafter drar 0,7-1 liter milen även som laddhybrid sk TWIN ENGINE när batteriet som klarar 3-5 mil tagit slut.
Kör man mycket landsväg är laddhybriden inget bra val då är en hybridbil som laddar själv eller bensinbil med mildhybrid eller dieselbil betydligt bättre. Se upp för dieseln den överlever kanske inte och biobränsle räcker bara till ett fåtal dieslar aldrig till alla. Volvo har inga renodlade hybridbilar ( bilen laddar batteriet och bilen kör ibland enbart med elmotorn ) utan har förutom laddhybrid enbart mildhybrid ( kan inte enbart köras på elmotorn)
En dyr bil med många hästkrafter utan hybridmotor ska man akta sig för 2020 om man är mån om bilekonomin och andrahandsvärdet.
Man ska inte ha övertro på mildhybriden den sparar kanske 5 % på landvägen- vill man köra en Volvo ännu snålare Köp inte en SUV och ta bort den onödiga fyrhjulsdriften och minska antalet hästkrafter. Volvo gör för tunga bilar och höga bilar och onödig 4 hjulsdrift som medför hög bränsleförbrukning tyvärr-Det har maskerats i twin-engine med lågt WLTP men faktum kvarstår Twin-Engine är lika bränsletörstiga på landsvägen när hemmaladdningen i batteriet tagit slut efter 3-5 mil
Det råder en eftersläpning av miljöförståndet hos bilköpare pga statens konstiga regler för förmånsbilar som gynnar stora tunga SUVAR vare sig de har elmotor eller ej- Helt sjukt! VOLVObilar med twin-engine skulle inte ha en krona i subvention för miljön. Ska vi inte minska koldioxidutsläppen?- då ska man inte gynna suvar med en frontarea som en ”laggårdsvägg ” och med en motor på över 200 hk.
Hur vet jag det? Jojag har kört Volvobilar i 50 år men tröttnat på de törstiga åbäkena- varför ska man släpa runt en tung Volvo med 4 hjulsdrift när man kan åka lika bra i en bränslesnål KIA 2020???
CLIC ON PIC
Jämförelse Volvos minsting XC40 utan mildhybridmotor med laddhybriden och bästsäljaren i klassen KIA Niro
Kurvorna baserade på bränsleförbrukning enligt WLTP och ca 0,5 liter bränsle att värma kall bil vid start.5
XC40 twinengine laddhybrid och Kia Niro Laddhybrid är ungefär lika stora bilar – skillnaden i bränsleförbrukning beror på bensinmotorn. Med landsvägskörning åker man lätt under 0,5 lit/milen med Niro laddhybrid medan med XC40 är det svårt att köra under 0,7 lit/milen. Volvomotorn har alldeles för många onödiga hästkrafter i bensinmotorn när den förstärks med elmotorn som laddhybrid.
Inget vidare miljötänk hos Volvo att ha en stor elmotor och behålla en stark bensinmotor i en laddhybrid Den bilen passar inte för den som kör på landsvägen lite längre sträckor. om man är mån om plånboken Bränsleförbrukningen enl WLTP kräver många många mil med kortare sträckor med en laddhybrid.
Köp inte en ny Volvo utan hybridmotor
XC40 B4 (lätthybrid) FWD 197 hk 166 g CO2 WLTP 0,73 lit/mil så mycket drar laddhybriden TWIN Engine vid ren landsvägskörning
XC40 T2 (FWD ) 129 hk 166 g !!!CO2 WLTP 0,74 lit/mil
KIA Niro hybrid (FWD)141 hk 110 g C02 WLTP 0,48 lit/mil
Bränsletörstiga Volvobilar 2020 års modell utan någon form av elektrifiering kommer att tappa i andrahandsvärde när tumskruvarna dras åt för klimatet.
Grundfrågan är HYBRID ELLER LADDHYBRID
Egna erfarenheter 5 dieselbilar varav tre Volvo under 2000 talet
BILFÖRSÄLJNING PRIVATPERSONER 2019
Ref Auto Motor&Sport
MEST POPULÄRA BILEN HOS PRIVATPERSONER 2020 (Vi bilägare)
Dyra törstiga Volvobilar tappar mark hos privatpersoner . Det finns betydligt mer ekonomiska alternativ med samma tekniska standard som framförallt drar mindre på landsvägen . Inte särskilt ekonomiskt att använda en dyr laddhybrid om man kör mycket landsväg bättre att välja en renodlad hybrid som laddar själv. Byt bilmärke om renodlade hybrider inte finns för märket! Mildhybrid minst måste det vara men den motorn sparar mest 10-15% i stadskörning där bensinmotorn är ineffektiv En renodlad hybrid halverar förbrukningen i stan Toyota Kia Hynduai Lexus för att nämna några
De aseatiska bilmärkena kör snart skjortan av konkurrenterna
Från Recharge 21 aug 2020
VOLVOS sk ELEKTRIFIERADE BILAR INGET FÖR PRIVATPERSONER
Det billigare att köra den mest populära elbilen KIA eniro än att köra Volvos minsta bil XC40 utan hybridmotor…. som är i samma storleksklass som KIA Niro serien som alla är elektriferade i någon form- ett exempel hur Volvo halkat efter på privatsidan.
Denna ekonomiska jämförelse mellan KIA och Volvos minsting talar sitt tydliga språk -alla 5 bilarna är välutrustade.
Kalkylen i detalj
Räkna själv Bilkalkyler-1,33 eller använd Motormännens räknare och jämför olika bilar
En bra hybridbil ett klart bättre alternativ än en dyr tung bränsletörstig bil utan hybridmotor
Volvo satsar inte längre på prisvärda elbilar för privatpersoner utan fokuserar på förmånsbilar och frågan är om Volvo är särskilt intresserad av att tillverka el-bilar för vanligt folk. .
LÄS ÄVEN
Hybrid mildhybrid eller laddhybrid?
Laddhybrider har lömska förbrukningssiffror
Billigare köra ny fullutrustad KIA Niro Hybrid än en 3 år gammal VOLVO XC60 D4 AWD
Om XC 40 är en liten suv så är Kia Nero mer lik en vanlig kombi.