NIRO EV lagom elbil med välbeprövad teknik 2024

 

publicerad  31 juli uppdaterad 1 okt 2024

Helnöjd med Niro EV adv SE efter 3 månader och 600 mil med en ny bil från BYLUND Karlshamn en bra bilhandlare inom räckhåll  i södra Sverige  som vårdar KIA-märket och betalar bra för nyare inbytesbilar av samma märke.

Väl beprövad teknik när ska man välja  elbil  brukar bli problemfritt och  är ofta betydligt driftsäkrare än allra senaste teknik. Gäller speciellt när teknikutvecklingen går så fort som nu med elbilar.  Jämför köpa en mobiltelefon. Den som är klok köper aldrig senaste modellen av en mobiltelefon den är aldrig värd pengarna för normalanvändaren.

Bilens enda egentliga svaghet i tidigare modeller var ljudnivån i kupén som förbättrats rejält i Advanced versionen 2024 som är ett bättre val en Actionversionen.Den förhållandevis långsamma snabbladdningen har liten betydelse om man kan ladda hemma med egen laddbox och kör under 2000 mil per år. Med tanke på bilens fina räckvidd lär gångerna  man behöver snabbladda hela batteriet vara lätt räknade och det kan man lätt stå ut med.

VÄL BEPRÖVAD MODELL  föregångaren eNiro var den mest sålda elbilsmodellen 2022 ( Teslaa 3 tvåa då) sen tog VW id4 över

NU GÄLLER KÖP ELBIL PÅ KAMPANJER DÅ KAN MAN FÅ BRA PRIS

Vänta på kampanjer av föregående modell det gäller verkligen överprisade nya modeller av elbilar just nu. KIA  har verkligt bra kampanjer på elbilen NiroEV av Special Edition sommaren hösten 2024.Välj version Advanced före Action Special edition på Niro EV då man tagit bort lite för mycket användbar teknik på Actionmodellen Special Edition. Jag övervägde privatleasing men denna bil blir billigare att äga om man sätter in eget kapital då den inte kommer att tappa 40-50% av värdet som jag betalade på tre år som överprisade lyxiga elbilar riskerar just nu undwer 2024.

SNABBLADDNING HAR MINDRE BETYDELSE OM MAN KAN LADDA SJÄLV

Inget jag är direkt missnöjd med i elbilen NiroEV efter snart 5 års erfarenhet av  KIA Niromodeller. Möjligen att Niro EV inte har alla stora laddstationer med i Navigationssystemet. Det som klagas på  den lite långsamma  snabbladdning då bilen bara tar emot max  80KW och behöver nästan dubbla laddtiden vid snabbladdning 10-80% av batterimilen har ingen praktisk påverkan för den som kör 1500 mil per år och kan ladda merparten   i egen laddare. Långresemilen blir så få under året för de flesta med  kort årlig körsträcka då de flesta milen  är över dagen i närområdet i den egna landsänden möjligen lite påfyllnad av el nån gång vid nån längre dagstur om man enkelt kan kombinera med ett besök på toa.

Använder vid snabbladdning Circle K, Ionity och norska Eviny ( finns på  många ICA Maxi) men laddar mest hemma. På min mångåriga mack-kedja  Circle K med bra laddare känner laddaren igen bilen när jag pluggar in och behöver inte ens gå in på macken då laddningen debiteras kortet direkt.

NIRON TYSTARE MED ADVMODELLEN FRÅN 2024

Ljudnivån lägre i Niro EV nu än tidigare modellår och  jämförbart med Audi Q3 ( dotter kör den modellen) då man nu har ljudisolerad laminerad framruta i Advance versionen  av Niro EV och vindbruset är avsevärt lägre i denna modell  och  sen hänger det på vilka däck man har som på alla bilar.

NIRON EN AV DE SNÅLASTE ELBILARNA

 Min NiroEV 700 mil varav rullar ca 50% motorväg med förbrukningen  15,4 kwh/10 mil enligt bilens data och 17,1 kwh/10 mil baserat på laddade Kwh- dvs laddförluster 9,8%. Bilen är en av de snålaste elbilarna i stadstrafik och hastigheter upp till 90 km/h. 

Som jämförelse en snål bensinbil med 0,5 lit bensin/ mil motsvarar ca  5 Kwh/ mil (50  kwh/10 mil). Sommartid  drar en snål fossilbil 3 gånger mer energi/mil än elbilen. En XC60 twin engine  AWD som kört upp batterimilen drar minst  0,7 lit/mil  som motsvarar 7Kwh/mil 70 Kwh/10 mil 4-4,5 ggr mer.  En Volvo XC60 förbrukar så mycket att energi  att energin  i batteriet i en Niro Ev skulle räcka mindre än 10 mil.

Hittills laddat 8% på snabbladdning bara kortare påfyllnad 15-20 min när jag övat snabbladda på olika laddstationer ( 5%) och bara 3% påfyllnad med kort snabbladdning när vi åkt längre sträckor  över dagen. d Laddtiden inga problem alls om man planerar färden. Man ser enkelt i app om laddare är upptagna och betydligt enklare att ladda efter vägen idag än det var för bara ett år sen.

Har laddbox i Lund med bra elavtal i brf och även i fritidshuset i Blekinge med timavtal så det underlättar att ladda bilen avsevärt i södra Sverige för min del. Med timavtal  för elen hos Tibber har jag bara betalat mellan 70 öre och 120 öre /kwh under sommaren inkl nätavgifter skatter och avgifter och ofta har elpriset varit vara några ören  per kwh  exkl mätavgifter i sommar när jag passat på att ladda.

I HÖGRE FARTER  ÄR ELFÖRBRUKNINGEN NORMAL FÖR STORLEKSKLASSEN

På motorvägen  kör jag oftast 105 km/h som är  lite fortare än långfärdsbussarna .. normal elbilsfart…

Mycket nöjd med självkörningssystemet med adaptiv farthållare och filhållning om jag i stort sett jämt kör med och har gjort så de senaste 5-6 åren.

Använder nästan aldrig pedalerna så det blir mest vänstertummen på ratten och paddlarna  med motorbroms tillsammans med gasen  i all typ av körning även ofta  i stan. Underhållsbromsar regelbundet  som rostförebyggande  åtgärd för bromsskivorna.

NIRON LAGOM VARDAGSBIL  DRIFTSÄKER SOM EN GAMMAL VOLVO

Har senaste åren  kört elektrifierat i tre KIA Nirobilar med olika drivning  en  Hybrid ,en Laddhybrid och nu senast en  renodlad Elbil.- 6500 mil under mer än 4 år utan ett enda fel på bilarna.

Låter dyrt att byta så ofta nu när jag provat ur två Niro  Hynbridmodeller under 4-5 år men jag har surfat på efterfrågevågen av  hybrider och laddhybrider och fått bra betalt vid inbytena. Jag har senaste 4,5  åren åkt billigare kr/mil med två Niro hybridbilar  än med  Volvo XC60 som jag körde 8 år dessförinnan där dessutom ingen av de två XC60 modellerna jag körde var felfria som Nito bilarna hittills varit.

ALTERNATIV SOM JÄMFÖRELSE

MOTOR jämförelse med Niro EV  Volvo EX30 och EX40

Auto Sport Recharge jämförelse 2023

BILAR JAG JÄMFÖRDE  INNAN KÖP

Jag valde NIRO EV då bra pris och den bil som är mest LAGOM tekniken räckte bra för mig och behöver sällan snabbladda med våra årsmil KIAbilarna klart snålast. Volvobilarna inte tillräckligt driftsäkra än med buggar och annat och Volvo har inte så lång erfarenhet av elbilar som VW och KIA. VW id3 föll på att den inte kan ha vare sig takräck eller dragkrok och är dessutom lite trång i baksätet.

KIA NIRO EV

Bilmodellen jag valde  trots att den snabbladdar lite långsammare men tekniken den använder  är välbeprövad sen många år och 7 års fabriksgaranti.


VW ID3

Välbeprövad utan barnsjukdomar men kan inte ha kula och takräcke

VOLVO EX30

Het ny biltyp obeprövad Ett uselt infotainmentsystem med bara en stor skärm och frånvaro av knappar inget för en erfaren bilåkare och kommer inte att uppskattas

KIA EV3

Byggd på ny elbilsplattform som EV9 ,NiroEV och med samma basteknik som  den välbeprövade NiroEV men med något snabbare laddning. 7 års fabriksgaranti. Bilen mindre än NIROEV och den stora rabatten på NIRO EV avgjorde mitt val då nästan samma bil ut tekniksynpunkt,

Volvo XC40 recharge

Hög elförbrukning som alla Volvobilar har dessutom över 20% laddförluster enligt tyska undersökningar. Volvo har för lite erfarenhet av elbilar  än .Mer fel på Volvobilar än KIAbilar.

NIRO EV SPECIAL EDITION PÅ KAMPANJ MYCKET BRA ELBILKÖP 2024

NiroEV är special edition 2024 är betydligt billigare att köra än en ny  XC60 hybrid av 2024 års modell då Volvos elektrifiering går långsamt med sina dyra exklusiva bilar som inte tillför nåt för annat än möjligen förstgångsköpare av Volvo som vill ha en statussymbol  utan att få en bättre bil.

NIRO EV bra val 2024 för den som vill ha en LAGOM elbil i golfklassen av crossovertyp ( nästan SUV). Bilen perfekt för två och man åker utmärkt  också med 4 vuxna då rymligt  baksäte med gott om benutrymme. Niron har väl beprövad teknik utan barnsjukdomar och man slipper opraktiska en-skärmade infotainmentsystem utan knappar….

NIRO EV HAR ETT UTMÄRKT INFOTAINMENTSYSTEM

Man behöver heller inte onödig head up på framrutan med val av den dynamiska skärmen där man har hastighet till vänster,  körinfo bla kwh/10 mil i mitten och kvarvarande räckvidd i mil till höger samt div information bla pilar navigation överst på displayen under ratten. (displayen på engelska på bilden ).Man får en indikation av vädret på himlen en dynamisk bild som anpassar sig efter väderläget kommande timme.     Visad skärm har amerikansk inställning med miles…

instrument bakom ratten med traditionell  inställning av skärmen för den som vill använda analog hastighetsmätare.

2024 Kia Niro EV Pictures: | U.S. News

Notera den avvägda blandningen av skärmar och traditionella knappar

Avsevärt effektivare att använda skärmar i kombination med knappar   bilar med bara skärmar  är helt fel väg att gå och bökigt och irrationellt  att använda under körning- Undvik bilar utan fysiska knappar!! Man har snålat för mycket och man blir garanterat missnöjd.

 

COOLT MED ELBIL ALDRIG MER FOSSILBIL!

GRUNDLIGARE GENOMGÅNG VARFÖR JUST DENNA ELBIL

ANDRA ALTERNATIV I DENNA PRISKLASS OCH STORLEK

Nu har folk semester och jobbar på huset

Man kan se på besöksstatistiken på bloggen att folk jobbar med saker hemma nu i slutet på semestern och många gör ren sina tak själva som är enkelt om man vet vad man ska använda.

Många gör ren sina tak med mina bra tips från 2012

När jag relanserade artikeln 2022 hade över 100 000 läst den dvs 10000/ år och på den nivån ligger läsfrekvensen fortfarande! 28 juli kollade 399 artikeln

 

KRÖNIKA OM MILDHYBRIDER HYBRIDER OCH LADDHYBRIDER

publicerad 25 sept 2020 läst 2100 ggr tills den relanserades och uppdaterades 16 juli 2024

ARTIKELN LIKA AKTUELL 2024 som den var 2020 då jag publicerade den första gången.

LADDHYBRIDEN  KOMMER ATT FÅ EN RÄTTMÄTIGT HÖGRE SKATT FRAMÖVER PRATAS DET OM I EU  2024.

Förbrukningstalen avviker  så mycket från verkligheten det har de gjort i alla år men myndigheterna har blundat.. Laddhybriden är  egentligen bara en miljöbil på pappret för de flesta. Liknar lite av Dieselskandalen då de låga WLTP värdena som inte alla stämmer i verkligheten för laddhybridparken har utnyttjats av biltillverkarna i alla år.

HAR DU KOLL PÅ VAD EN HYBRIDBIL ÄR ?

Hybridbilar har funnits  i många år och under senare år har  nya varianter av hybridbilen dykt upp i form av mildhybrider och laddhybrider

HYBRID BILAR

Många vet dåligt om skillnaderna i hybridfamiljen

HYBRID   bil med bensinmotor och elmotor  ( även diesel) även kallad FULLHYBRID   Ett batteri laddas med bromsenergi  under drift eller av   bensinmotorn. Batteriet kan driva bilden ca 5km  Elmotorn stöder bensinmotorn antingen genom att driva själv eller hjälpa till vid acceleration eller uppförsbackar eller ladda batteriet vid inbromsningar

LADDHYBRID Samma som HYBRID  men batteriet  är större och kan även  laddas   via elnätet och batteriet kan klara  3-7 mil på eldrift Bilen kan köras både som el bil och hybrid ( bilen bestämmer när el ska användas) Vissa stora tunga laddhybrider  använder bensinvärmare på vintern även i elläget  annars  blir räckvidden på el bara några mil när det är kallt .

MILDHYBRID  En enkel form av hybrid där batteriet  är ca 1/10 av   hybridbilens batteri- Bilen  med mildhybrid går aldrig på ren el utan bromsenergi lagras i batteriet och användes som hjälp vid   drift av bilens elsystem

HYBRIDER

Toyota har längst erfarenhet av hybridbilar och har tillverkat sådana bilar de senaste 20 åren och mest känd  är Toyota Prius en bensinhybrid som drar  kring  0,4 liter mil.

Hybridbilar utnyttjar bromsenergin som lagras  i ett batteri och driver en elmotor om tidvis hjälper huvudmotorn  att driva  bilen tidvis enbart på el oftast i stan  och som hjälp  till bensinmotorn.

KIA har också utvecklat Hybrider och kännetecknande för bränslesnåla asiatiska hybridbilar  är att systemeffekten hålls låg och ofta inte turbo i bensinmotorn.  Bränslesnåla bilar prioriterar vare sig  många hästkrafter och snabb acceleration som är förödande för bränsleförbrukningen om man inte är lätt på gasen.

Styrkan med en hybridbil är att batteriet är dimensionerat så att bensinmotorn kan arbeta  i ett  effektområde där motorn har högst verkningsgrad- Om effektbehovet för stunden är för lågt  för bästa verkningsgrad hos motorn    laddas även batteriet  av bensinmotorn. Om effektbehovet är för stort för bästa verkningsgrad  hos bensinmotorn ,tex vid acceleration eller uppförsbackar . då går elmotorn in och hjälper till och avlastar bensinmotorn som fortfarande kan arbeta effektivt.. Dessutom  stängs bensinmotorn automatiskt av när elmotorn själv klarar framdrivningen och batterikapacitet finns tillgängligt

Batteriets storlek i en hybridbil motsvarar fullt utnyttjat ca  5 km eldrift  i  normal fart och batteriet arbetar mellan 25% och 75% av batteriets verkliga kapacitet.  ( KIA NIRO Hybrid)-

En hybridbil sparar ca 20 % av bränsleförbrukningen i jämförelse med en konventionell bil av samma storlek. I stan sparar en hybridbil upp till 50%  mot en konventionell  bil ref Toyota och min egen erfarenhet med Kia Niro hybrid. Det som gör skillnaden i procent så stor i stan beror att konventionella bilar är väldigt ineffektiva i stadstrafik  -förbrukningsvärden  i stadstrafik är  höga för förbränningsmotorn. I stan kommer hybridtekniken verkligen till sin rätt  då förbränningsmotorn arbetar optimalt   och laddar samtidigt batteriet. Dessutom låg fart och ständiga hastighetsändringar.

Mildhybriden  ett marknadsföringsjippo

Mildhybriden  dök upp efter dieselgateskandalen då konsumenterna började överge  dieselbilen.   Det gällde att få ner förbrukningen för tunga suvar som går på bensin  så att det ungefär motsvarar dieselbilen för att bilföretagen skulle  slippa straffavgifter.

Mildhybrider på mindre bilar passar inte lika bra och kan bli  sämre än konventionella bilar har Motor visat på test av Golfbilar septembernumret 2020. I marknadsföringen utnyttjas begreppet hybrid även för mildhybrider så det gäller  att fatta vad man köper.

En mildhybrid spara 5-15% i jämförelse med en konventionell bil anger Volvo och det högre värdet gäller  i stan och det lägre på landvägen. Som jämförelse sparar en hybrid 10-50%. och är betydligt effektivare i framförallt stadstrafik.

Viktigt att förstå skillnaden mellan hybrid och mildhybrid om man vill tänka på miljö och ekonomi vid bilköpet  Att köpa en större bil utan minst mildhybrid är ett  miljödåligt val 2020. MIldhybrid och småbil kan ifrågasättas vad avser ekomomin VW Golf tex har bättre teknik för att spara genom att stänga av cylindrar vid stadstrafik och låg belsatning på motorn.

Laddhybriden använd i ett annat  marknadsföringsjippo

Tillverkare av tunga Suvar och stora personbilar har diversifierat  genom  att  på kort tid ”elektrifierat ” sin bilflotta genom att göra varianten laddhybrider Ex Volvos TWIN ENGINE  . Man har varit tvungen för att få ned den genomsnittliga bränsleförbrukningen i bilarna som säljs.

Det är mest spel för galleriet då
dels det låga förbrukningsvärdet enligt WLTP inte visar verklig förbrukning för laddhybrider då de flesta i framförallt stora bilar kör betydligt mer än 30% av årsmilen på landsvägen. som WLTP värdet innebär.
dels då staten just nu har gynnsamma skatteregler för bilförmåner som gör att fel typ av bilar gynnas – stora tunga bilar drar alltid mer bensin på landsvägskörning även om det är maskerat i  lågt förbrukningstal i en laddhybrid   GLÖM ALDRIG DET!

Volvo   gör som andra stora biltillverkare  utnyttjar regelverket och tänker mindre på miljön .

Jämför  Två lika stora och välutrustade laddhybrider 

WLTP värden  XC40 Twin  engine 2,1   dvs 0,21lit/mil KIA Niro laddhybrid   1,4   dvs 0,14 liter per mil .Vid landsvägskörning drar hybriderna   minst 3*WLTP  motsvarande  0,63 lit/mil resp 0,42  lit/mil. I  just detta fall med mer kunskap om motorernas verkliga utsläppsvärden  enligt WLTP i icke hybridbilar   är värdena ännu högre 0,72  för volvon  resp 0,48   för KIAN . 50% större bränsleförbrukning på Volvobilarna beror på de hästkraftstinna motorerna, den dåliga aeodynamiken hos VolvoSUV , för stora hjui och onödig fyrhjulsfrift   som inte kan stängas av.( 4 hjulsdrift helt onödig för de flesta- i Sverige av någpn anledning sälj en stor andel bilar med 4WD.

Viktigt att förstå att bränsleförbrukningen som anges  för laddhybrider bara gäller vid minst 70%  körning i stan  (mil på el  ) dvs testcykeln helt missvisande om man kör mycket landsväg.

Även om  laddhybridens  bränsledeklaration visar en  liten genomsnittsförbrukning drar en motorstark bil typ Volvo XC40  Twin Engine 50% mer  bränsle än en jämnstor KIA Niro laddhybrid  som märks rejält vid landsvägskörning.

Ett annat exempel frånVad Volvo Laddhybrid XC60 drar i verkligheten

JÄMFÖRELSETAL  OLIKA BILTYPER  

DIESELBIL

I en dieselbil som kan tanka 60 liter och drar 0,6 lit/mil kan rulla 90  mil  om man tankar när det är 10  mil kvar  6 liter  . Man kan köra 90 mil mellan tankningarna och det tar 5 min att tanka  för 90mil.

Dieslar inte särskilt lämpliga i stor stadsmiljö och passar bäst på landsvägen

MILDHYBRID

Mildhybrid  används i huvudsak på  större bensinbilar som får  en bränsleförbrukning nästan som en  dieselbil och  blir likvärdig i räckvidd. Mildhybrid har även börjat dyka upp på mindre bilar som alternativ att stänga av några cylindrar vid stadskörning som är lika effektivt. Mildhybrid sparar upp till 15% i stadskörning på bränsletörstiga Volvobilar men bara kanske 5% på landsvägen

HYBRID

Drar ca 10% mindre än  den traditionella bensinbilen på landvägen bilen laddar själv hjälpbatteriet  I stan är en hybrid mycket effektiv kan spara upp mot 50%  jämfört med en konventionell bil .Har ofta anpassad bränsletank  och räckvidden  blir därmed något lägre än dieselbilen Ofta mer ekonomisk än en laddhybrid om man inte har tjänstebil eller kör under 1500 mil/ år och en del landsvägskörning

LADDHYBRID

Drar ungefär som en hybrid på landsvägen och  3-5 mil kan köras på  bara el  eller använder man elkraften  i hybridläget .Om det inte finns  någon hybrid att jämföra för att utröna vad en laddhybrid drar på landsvägen  kan man använda WLTP värdet*3  som ger  en ungefärlig bränsleförbrukning  på landsvägen . På långkörning har man ingen större nytta av extramilen från  batteriet.  Den stora fördelen med  en laddhybrid kommer först  när huvuddelen av all körningen  är  i stan och man kan ladda själv. Laddhybriden är jämförbar med dieseln på landsvägen .

Kör man mer än ca 70% av milen i stan är en elbil ett bättre val -än laddhybriden .Det är  inte bra med en bensinmotor som går för korta sträckor under året  blir  lite av en ”lite gubbakörd bil” som lätt  sotar igen eller får andra bekymmer

ELBIL

I en elbil använder man bara 60 % av batteriets kapacitet när man kör längre sträckor  ex  el bil 50 mils räckvidd måste man tanka  ungefär var 30e mil . Man tankar vid ca 20%  laddning eller 10 mil kvar att köra  ( motsvarar 5 liter diesel kvar i   dieselbil 0,5 lit/mil ) och man snabbladdar bara till 80%  eller 40 mil dvs bara 60% av 50 mil  eller 30 mil  mellan tankningarna ( snabbladdningarna)   Det  tar 30-60 minuter  att tanka i nuvarande laddningsstruktur För ett bilmärke med välorganiserad laddstruktur och en elbil som kan ta emot 150KW  är det  helt OK , Tex Tesla och Mercedes 

LADDHYBRID ingen  bra lösning som miljöbil för den som kör längre sträckor med bilen och ingen hållbar lösning på sikt. Bättre med hybrider som laddar själv till dess det enbart blir elbilar.

EN STILLA UNDRAN

Vad driver folk att köpa dyra elbilar ? rena lyxbilar kommer väl aldrig bli nån bruksbil för gemene man och verkligen påverka miljön??

Lägga mellan en halv  och en miljon på en bil i vardagen är ju absurdt . Det blir verkligen  dyrt att åka bil då alla bilar faller  rejält i värde första tre åren.
Det är nog prestanda som gäller för många- som köper större elbilar understödda av tjänstebilsavtal. För vanligt folk är hybridalternativ en bättre lösning och till dess man kan köpa nya elbilar för 3-400000 kommer man att avstå nya elbilar.

Många utnyttjade naturligtvis det höga andrahandsvärdena  i början  pga den stora efterfrågan och de långa leveranstiderna. Bytte man eller sålde  efter 1-2 år blir det inte dyrare  milkostnader än att äga   en   konventionell bil  i 3 år och som bara kostar hälften i inköp. 

2024 är det inte så längre och elbilen är klart olönsam för vanligt folk om den kostar över 3-400 000.

 

 

 

 

LADDSTRATEGI ELBIL

kör ELBIL SEN juni 2024 en KIA NIRO EV

LADDSTRATEGI

MAKE IT SIMPLE är den röda tråden

Har egen laddbox i Lund o Blekinge sen 1,5 år och provat med laddhybrid sen dess och vet att det funkar väl,

Merparten av mina årsmil körs i södra Sverige inom räckhåll för mina boxar och tänker snabbladda efter vägen vid behov de få längre resorna vi  gör varje år.

ENKEL STRATEGI  GÖR DET LIKA ENKELT SNABBLADDA SOM ATT TANKA BENSIN

Bilen inställd på att avbryta snabbladdning vid 80% som är optimalt för batteriet och jag kan avbryta laddningen i bilappen. Laddstation som kan identifiera bilen  bara jag pluggar  eller är enkelt att hantera  prioriteras,

HUVUDALTERNATIV

Circle K planerar jag  snabbladdning i huvudsak vid våra långresor.  Har ett kontokort sen Statoiltiden och för det mesta tankat bensin på långresor med kortet.Med elbilen behöver jag inte ens visa kortet bara att plugga in elkabeln då bilen identifieras automatiskt av laddstationen lika som för Tesla på deras laddstationer,

Ionity blir mitt andra alternativ via app lite dyrare men säkert för det mesta tillgängligt med många laddstationer och lite dyrare.

Kiacharge ett laddkort har jag som reserv som täcker många laddställen bara att  och plugga in o starta laddningen med ett blipp och avsluta laddningen med ett blipp. Kiacharge är ett sk roamingsystem för laddning hos många aktörer och man betalar en liten avgift ca 8 kr vid varje laddtillfälle och i övrigt laddställets normala kwhpris och faktureringen kommer från KIA.

Ionity bra andraval till Circle K med  stora laddstationer och där det är  lite dyrare att ladda.

Jag har dessutom lagt till ett antal andra  laddappar kopplat till mitt CircleK kort för betalning det är min jourhavande prioritetsordning just nu

ANDRAHANDSALTERANTIV

Eveny/BILKRAFT norskt laddnät bra pris med snabbladdare finns över hela Sverige bra kwhpris !! Mycket fin redovisning av laddförloppet Kwh och laddprocent dvs en laddkurva. Finns ibland i anknytnig till ICA Maxi som tex i Ronneby- övade laddning på den 4,99 kr/kwh- kommer säkert att behålla
OKQ8 har egna laddstationer men även roaming Många  mindre ACstationer 11KW i deras nätverk som reserv fördel mångaladdstaioner pga roamingen
Incharge ( Vattenfall) investerade jag 79 kr i en laddbricka som fakturerar mot kreditkort dyr men då är det heller ingen kö bra reserv i hela landet

INGA HÖJDARE FÖR MIN men har appen i RESERV

Virta  många mindre stationer som reserv osäkert kort vet för lite
Tesla som reserv Ingen höjdare prismässigt bara i nödfall

RATADE NÄTVERK

18/6 EASYPARK  helt KASS. Parkeringsappen har med egna laddstationer med om de finns på parkeringplatsen Provade på Halltorp Öland 11kw .Funkade inte alls  trots 8 försök  dålig app och obefintlig märkning av laddpunkter. Dessutom dyrt att ladda 5kr/kwh  + 15% för bara 11KW långsamladdning FY FAN VA DÅLIGT appen raderades och  girigbukar na på EASYPARK ska jag aldrig använda mer.

TILLKOMMER FÖR LADDPLANERING

FORTRUM appen har bra laddplanering där eget bilmärke kan ställas in och man får förslag på laddställen på en rutt. Nackdel egna laddstationer rätt dyra.
Chargefinder bra planeringsapp där man kan lägga in rutt och se alla snabbladdare efter vägen vid grovplanering

Jag samlar all betalning på   Circle K kortet och får då en bra överblick av all snabbladdning,Det kortet även kopplat till appen  Spendwise där kan jag se all debiteringar på kortet on line och få en ögonblicksbild allall extern laddning under månaden.

Det är betydligt enklare idag  att snabbladda efter vägen än bara för några år sen då det var rena vilda västern. Det gäller att göra det enkelt för sig när man börjar ned nya rutiner är huvudregeln.

FÖRSUMBAR MERKOSTNAD SNABBLADDNING MED MINA ÅRSMIL

Merkostnad under året för snabbladdning  för mig är försumbar med mina få långresemil varje år. Kan dessutom ladda hos släkten vi besöker  i Göteborgs- och Stockholmsområdet

Det blir också för det mesta inte dyrare per mil att fylla på el på en elbil med lite dyrare snabbladdning  jämfört med att fylla på bensin i en liten snål hybridbil typ Toyota Yaris

RESEPLANERING

Vid långresa med elbil tillkommer reseplanering med raster samordnade med laddning – eftersom vi ofta kör samma långsträckor med lite olika vägval varje år är det nog inte så svårt, Dessutom finns bilens planeringssystem som kommer med förslag på optimala laddställen löpande efter resan då är KIAkortet bra att ha med flera alternativa laddställen,